Святитель дионисий суздальский

Святитель Дионисий, архиепископ Суздальский

Дни памяти: 26 июня, 15 октября

Святитель Дионисий, архиепископ Суздальский, в миру Давид, был пострижеником Киево-Печерской обители, откуда с местным благословением — иконой Божией Матери с предстоящими преподобными Антонием и Феодосием — прибыл на Волгу. Недалеко от Нижнего Новгорода святой Дионисий выкопал пещеру и подвизался в полном безмолвии.

К святому подвижнику постепенно стекалась братия, и он около 1335 года основал монастырь в честь Вознесения Господня. Учениками святого Дионисия были преподобные Евфимий Суздальский (память 1 апреля) и Макарий Желтоводский, Унженский (память 25 июля).

В 1352 году святой старец послал двенадцать человек из своей братии в «верхние грады и страны, идеже Бог кого благословит» для духовного просвещения народа и основания новых обителей. Высокое благотворное влияние оказывала обитель святого Дионисия на жителей Нижнего Новгорода.

Обратите внимание

В 1371 году святой постриг в монашество сорокалетнюю вдову князя Андрея Константиновича, по примеру которой приняли монашество многие «болярины: жены, и вдовицы, и девицы».

В 1374 году святой Дионисий был удостоен епископского сана. Годы его святительского служения падают на знаменательное время — Русь поднималась сбросить татарское иго.

31 марта 1375 года плененный жителями Нижнего Новгорода татарский военачальник, оказавшись на епископском дворе, выстрелил из лука в святителя Дионисия. Но Господь хранил Своего избранника — стрела задела лишь епископскую мантию.

В 1377 году по благословению и, возможно, под редакцией святителя Дионисия иноком Лаврентием была составлена знаменитая Лаврентьевская летопись, вдохновлявшая Русь. на освободительную борьбу.

В 1379 году, оберегая честь первосвятительской кафедры, святитель Дионисий, один из всех епископов, собранных в Москве по повелению князя, выступил против избрания в митрополиты княжеского ставленника — печально известного архимандрита Митяя.

В том -же 1379 году святитель Дионисий уехал в Константинополь с протестом по поводу намерения избрать Митяя и по делу еретиков-стригольников. На греков святитель произвел сильное впечатление своей высокой духовной настроенностью и глубоким знанием Священного Писания.

Патриарх Нил, называя святителя «воистину Божиим и духовным человеком», писал, что сам видел его «пост и милостыни, и бдение, и молитвы, и слезы, и вся благая ина». Из Константинополя святитель Дионисий прислал для соборов Суздаля и Нижнего Новгорода два списка с иконы Богоматери — Одигитрии.

В 1382 году святитель получил от патриарха титул архиепископа. Вернувшись на Русь, святитель ездил в Псков и Новгород для борьбы с ересью стригольников. Вторично он посетил Константинополь в 1383 году для обсуждения с патриархом вопроса об управлении русской митрополией.

Важно

В 1384 году святитель Дионисий был поставлен патриархом Нилом «митрополитом на Русь». Но по возвращении в Киев святитель был схвачен по приказанию киевского князя Владимира Ольгердовича и подвергнут заключению, в котором скончался 15 октября 1385 года. Погребен святитель в «киевской печере великого Антония».

26 июня память святителя Дионисия празднуется ради тезоименитства с преподобным Давидом Солунским, имя которого он носил в миру. В Синодике 1552 года Нижегородского Печерского монастыря святитель Дионисий назван «преподобным чудотворцем».

Источник: http://days.pravoslavie.ru/Life/life1397.htm

Святитель Дионисий Суздальский

Возбранный чудотворче и предивный иерарше, великий угодниче Христов, святителю отче Дионисие, граду и стране нашей источаяй щедроты и милости, восхваляем тя с любовию, чада твоя, ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свобода, да зовем ти:Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Икос 1

Ангелов Творец и всея твари Создатель яви тя Церкви Своей святителя, и учителя, и заступника Руси Святей, имущаго к Нему дерзновение молитися об избавлении нас от всяких зол, бед и скорбей. Мы же, вернии, научившеся, поем ти сице:Радуйся, сыновнею любовию ко Господу сердце исполнивый; радуйся, совершенну любовь ко Христу показавый.

Важно

Радуйся, талант, от Бога ти данный, в земли не сокрывый; радуйся, на спасение душ людских его источивый. Радуйся, на небесех духовныма очима выну Господа созерцавый; радуйся, крест на рамена вземый и Христу последовавый. Радуйся, мзду на небесех от Бога восприявый; радуйся, молитвы и пения к тебе взывающих не презревый.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 2

Видяще, яко дана тебе бысть от Господа, преподобне отче наш Дионисие, благодать подавати скорое вспоможение и утешение всем с верою к тебе притекающим, имамы убо таковаго милостиваго и скораго помощника, прославляем Всесильнаго Бога, поюще Ему: Аллилуиа!

Икос 2

Разум богомудрый стяжав и усмотрев суету мира сего, преподобне отче Дионисие, помышляяй о небеснем и жития постническаго ища, потщался еси тесным и прискорбным путем течение жизни сея совершити.

Мы же, любовию побеждаеми, вопием ти сице:Радуйся, винограда Христова неувядаемая розго; радуйся, цветов смирения прекрасное село. Радуйся, монашествующих предивное похвало; радуйся, постников путеводительная звезда. Радуйся, иноков пресветлая красото; радуйся, веры благочестивыя правило.

Радуйся, святителей преславная высото; радуйся, елея премудрости неугасимая лампадо.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 3

Смирением и постом и непрестанною молитвою на страсти плотския крепко ополчився, святителю Дионисие, плоть твою духови поработил еси, и сего ради ныне предстоиши с ликами Ангелов Престолу Пресвятыя Троицы, выну поя: Аллилуиа!

Икос 3

В пустыни, в нюже вселился еси, преподобне отче Дионисие, обитель устроися Божиим произволением, в нейже в преподобии и правде денно и нощно Богу работал еси. Мы же, прославляюще Господа Бога, вопием ти:Радуйся, на брегах Волги обитель чудную основавый; радуйся, множество иноков в ней собравый.

Радуйся, преподобных Евфимия и Макария духовно возрастивый; радуйся, образ монашескаго жития им показавый. Радуйся, дванадесять иноков на проповедь Евангелия пославый; радуйся, во страны и грады верхния их направивый. Радуйся, княгиню Василиссу во ангельский образ посвятивый; радуйся, уставу иноческаго общежития ю наставивый.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 4

Боготечная звезда всея страны явился еси, преподобне отче Дионисие, всем быв образ словом, житием, любовию, тихостию, кротостию и смирением; темже и мы, видяще добродетели твоя, воспеваем Богу: Аллилуиа!

Икос 4

Возсия в тебе обильно благодать Божия, святителю отче Дионисие, яви тя светильника земли Российския: пребывая игуменом обители Печерския, о словесных овцах твоих, тебе Богом врученных, денно и нощно имел еси попечение.

Мы же, взирающе на преподобническия труды твоя, вопием ти:Радуйся, древних отец неленостный подражателю; радуйся, печальми обуреваемых смиренный утешителю. Радуйся, скорбящих скорый услышателю; радуйся, ран сердечных милостивый целитетелю. Радуйся, благочиния монастырскаго премудрый устроителю; радуйся, братии сострадательный и терпеливый учителю.

Радуйся, строптивых и нерадивых строгий обличителю; радуйся, кающихся пред Богом добрый предстателю.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 5

Видя тя воистину, отче Дионисие, подвижника крепкаго и молитвенника неусыпнаго, святитель Алексий почти тя саном епископским, граду Суздалю и Нижнему Новуграду архипастыря постави; мы же, мысленно взирающе на досточудныя твоя подвиги и труды, избравшему тя Богу вопием: Аллилуиа!

Икос 5

Видя Человеколюбец Господь твое добродетельное житие, да не сокрыт будет светильник под спудом, но да светит всем верху горы, да прославят Отца Небеснаго вси человецы, изведе тя из обители пустынныя и постави тя во епископа Нижегородскаго и Суздальскаго.

Мы же, чтуще труды твоя, умиленно вопием ти:Радуйся, истины Христовы ревностный исповедниче; радуйся, от ереси стригольников мужественный защитниче. Радуйся, иноческаго общежития наставниче; радуйся, пасомых овец мудрый начальниче. Радуйся, словесе Божия усердный проповедниче; радуйся, правил церковных непреодолимый поборниче.

Радуйся, преподобному Сергию спостниче и собеседниче; радуйся, взывающих пред Богом надежный заступниче.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 6

Илииною ревностию распалаяся, неправо ходящим противостал еси, никакоже соизволяяй недостойнаго на престол митрополичий поставити и нечестно дати волка в пастыря овцам, благочестно Христа славящим, поющим Ему: Аллилуиа!

Икос 6

Во град первопрестольный на собор призван был еси и тамо един от всех епископов княжескому повелению противостал еси, честь Митрополии Московския оберегая, противу ставленника князя возставая и на кафедру первосвятительскую взыти ему возбраняя.

Мы же, видяще ревность твою, взываем ти:Радуйся, яко древним каноном ревностный исполнитель был еси; радуйся, честь бо Митрополии ревностно оберегал еси. Радуйся, ты же мудростию словес твоих князя обличил еси; радуйся, яко мудрования человеча в Церковь не допустил еси.

Радуйся, гнева бо князева не устрашен пребыл еси; радуйся, яко един от всех безстрашно противостал еси. Радуйся, ты же ревность в послушании церковнем показал еси; радуйся, худаго бо намерения диавола посрамитель был еси.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 7

Днесь восхвалим вси великаго святителя Дионисия и почтим заступника и утверждение земли Российския, края Суздальскаго хранителя, Пскову и Новуграду от лжеучения оградителя, ереси стригольников ревностнаго искоренителя, и тако возопиим Богу: Аллилуиа!

Икос 7

Слыша премногую твою добродетель, видя искусна познателя Священных Писаний и Преданием прилежна исполнителя, уготова тя Патриарх Нил быти ереси стригольников искоренителя. Мы же, дивящеся явленней в тебе силе Божии, благодарне вопием:Радуйся, Пскова и Новаграда от лжеучения охранителю; радуйся, ереси стригольников неустрашимый искоренителю.

Радуйся, в непрестанных трудех святительских рачителю; радуйся, паствы Христовы от ереси добрый хранителю. Радуйся, нелицеприемный истины ревнителю; радуйся, в подвизе учительства неутомимый служителю. Радуйся, безбожных и нечестивых уст заградителю; радуйся, кающихся в лжеименнем мудровании наставниче и учителю.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 8

Видя Господь твое добродетельное житие, любовь к Писанию и Священному Преданию, апостольскую ревность о Христе, молитвы многия, пост нелицемерный и милостыню всещедрую, любовь к ближним всесовершенную, возвыси тя, яко кедр ливанский; мы же, славу твою зряще, поем Богу: Аллилуиа!

Икос 8

Важно

Видя тя Патриарх града Константина в Священнем Писании прилежна познателя, трудов поста, молитвы и милостыни исполнителя, возложи крещатыя ризы на тя и возведе в сан архиепископский. Мы же, дивящеся житию твоему, умиленно вопием ти:Радуйся, на скрижалех сердца закон Божий начертавый; радуйся, слезами житие свое украсивый.

Радуйся, милостынями Богу угодивый; радуйся, пост нелицемерный стяжавый. Радуйся, молитвы непрестанныя от Бога удостоивыйся; радуйся, в Писании Священнем искусен познавыйся. Радуйся, своим бдением Ангелом уподобивыйся; радуйся, и благих иных от Бога сподобивыйся.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 9

Проповедник не словом точию, но и делом явился еси Христова учения, святителю отче Дионисие яко пастырь добрый, душу твою полагал еси за овцы Христовы и вся с любовию наставлял еси ко спасению, всем образ жития по Бозе подавая и вся поучая взывати присно Богу: Аллилуиа!

Икос 9

Егда пастырски подвизался еси, святителю Дионисие, о просвещении верою Христовою людей суздальских и нижегородских, благодать Господня излияся во мнозех делех твоих, приводящи овцы заблуждшия к познанию Христову.

Мы же, поминая труды и подвиги твоя, зовем ти:Радуйся, времена и лета достопамятных деяний списати благоволивый; радуйся, на писание летописи инока Лаврентия благословивый.

Радуйся, иконы Божия Матере Одигитрии списати наказавый; радуйся, ихже в Суздаль и Нижний Новград доставите повелевый. Радуйся, кивот со Страстьми Христовыми с Царьграда принести изволивый; радуйся, имиже землю Нижегородскую духовно украсивый.

Радуйся, Малахию Философа для просвещения на Русь пославый; радуйся, тьму суемудрия стригольническаго изобличивый.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 10

Православныя каноны утверждая, пришел еси в Царьград со святым Феодором и тамо вся своими добродетельми удивил еси. Патриархом Нилом митрополитом Российския земли поставлен был еси и в Киеве многия скорби и заточения претерпел еси; мы же, Бога прославляя, поем Ему: Аллилуиа!

Икос 10

Совет

В Константине граде на Митрополию Российскую поставлен был еси, великаго града Киева вскоре достигл еси и, от князя тамо заточение смиренно прием, в темнице святую душу свою честно Господеви предал еси.

Мы же, на тя взирающе и тобою просвещаеми, дерзаем глаголати сице:Радуйся, яко от Патриарха Нила митрополитом на Русь поставлен был еси; радуйся, якоже сана первосвятительскаго удостоился еси. Радуйся, от князя бо заточение претерпел еси; радуйся, ты же вся скорби, яко от Бога, приял еси. Радуйся, яко мирно и радостно час смертный сретил еси; радуйся, душу бо твою во смирении предал еси.

Читайте также:  Святитель леонтий ростовский

Радуйся, якоже в пещере великаго Антония погребен был еси; радуйся, ты же и по смерти твоей нас не оставил еси.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 11

Благодать от Бога стяжавшаго, дивнаго во святых Дионисия почтим сердцем и усты: кто исчислит твоя труды, молитвы и посты, о святителю? Мы же потщимся тебе всемерно подражати и благоприятно Богу вопияти: Аллилуиа!

Икос 11

Светоподательными лучи блистает житие твое, святителю отче Дионисие; евангельския заветы исполняя, крест на раменех своих за Христом безропотно понесл еси. Темже и мы глаголем ти:Радуйся, Пресвятыя Троицы верный служителю; радуйся, Матере Божия усердный почитателю.

Радуйся, Ангелов Божиих сослужителю; радуйся, пророков святых ревнователю. Радуйся, апостолов Господних подражателю; радуйся, мучеников Христовых соревнователю. Радуйся, святителей ревностных равностоятелю; радуйся, преподобных отец сопредстателю.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 12

Благодать, данную ти от Бога, ведуще, притекаем к твоему заступлению, святителю отче Дионисие, усердно моляще тя. Не остави нас, чад твоих, в святых твоих молитвах, да и мы по скончании нашего земнаго жительства с тобою воспоем Богу: Аллилуиа!

Икос 12

Светоприемный светильник истиннаго света сущим на земли являешися, святителю Дионисие, просвещаеши бо верных сердца и к разуму Божественному вся наставляеши, поучая и нас радостно взывати ти:Радуйся, свеще светозарная, Церковь озаряющая; радуйся, звездо, землю Российскую просвещающая.

Обратите внимание

Радуйся, заре, мрак страстей и грехов разгоняющая; радуйся, молние, еретичествующих устрашающая. Радуйся, лучу, в иночестве подвизающихся укрепляющий; радуйся, свете, в подвизех благочестия наставляющий. Радуйся, светильниче, Нижегородский удел просветляющий; радуйся, светило, Суздальский край освещающее.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 13

О предивный и преславный святителю отче Дионисие, приими от нас, недостойных, хвалебное пение сие, пролей о нас твоя теплыя молитвы и умоли Человеколюбца Господа, да не погубит нас со беззаконии нашими, но обратит к покаянию и исправлению, да прочее время жития нашего земнаго не в работе греху и страстем, но в делании заповедей Его святых и во благочестии провождаем; мы же с тобою вопием Ему: Аллилуиа!

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва

О святителю отче Дионисие, ты веси немощь естества нашего и скорбь времен настоящих, пролей о нас твоя теплыя молитвы и умоли Человеколюбца Господа, да не погубит нас со беззаконии нашими, но обратит к покаянию и исправлению, да прочее время жития нашего земнаго не в работе греху и страстем, но в делании заповедей Его святых и во благочестии провождаем. Не презри и не посрами упования нашего, но буди о нас предстатель немолчный к Богу, да сохранит нас от мирских искушений, от диавольских сетей и от плотских похотей, да дарует нам во бранех терпение неослабное. В час же смертный явися нам, отче, заступник необоримый, ускори тогда на молитву о нас, безпомощных, и помози нам мирную и благую кончину улучити, грозная мытарства воздушная без препятия минути и в Небесный Горний Иерусалим внити. О всеблаженне отче наш Дионисие, сподоби ны последовати, по силе нашей, святому твоему житию! Яко да всемилостивым предстательством Преблагословенныя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии и твоими святыми молитвами сподобит нас Преблагий Христос Бог наш наследники быти Царствия Своего Небеснаго, славящих и величающих Его купно со Безначальным Его Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Источник: http://monasterium.ru/monastyri/svyatie/svyatitel-dionisiy-suzdalskiy/?from_monastery=32451

Читать

По благословению митрополита Нижегородского и Арзамасского Николая

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8, глас 5

Подо́бен: Ра́дуйся, Живоно́сный Кре́сте:

Ра́дуйся, Ки́ево-Пече́рское воспита́ние,/ собесе́дниче и спо́стниче преподо́бному Се́ргию./ Ра́дуйся, Нижегоро́дския земли́ подви́жниче,/ преподо́бных Евфи́мия и Мака́рия наста́вниче.

/ Ра́дуйся, Вознесе́нския оби́тели нача́льниче/ и Су́здальския земли́ архипа́стырю./ Ра́дуйся, о всей земли́ Росси́йстей те́плый моли́твенниче/ и пред Бо́гом наде́жный засту́пниче.

/ Ра́дуйся, святи́телю о́тче Диони́сие.

Ра́дуйся, Вели́кия Ла́вры о́трасле духо́вная,/ смире́нием, терпе́нием и посто́м всех удиви́вый./ Ра́дуйся, на брега́х Во́лги оби́тель чу́дную основа́вый/ и храм Вознесе́ния Госпо́дня устро́ивый.

/ Ра́дуйся, мно́жество и́ноков собра́вый/ и нача́льником от Христа́ над ни́ми поста́вленный./ Ра́дуйся, двана́десять и́ноков на про́поведь Ева́нгелия посла́вый/ и во страны́ и гра́ды ве́рхния напра́вивый.

/ Ра́дуйся, святи́телю о́тче Диони́сие.

Ра́дуйся, святи́телю о́тче Диони́сие,/ Су́здальския страны́ храни́телю./ Ра́дуйся, моля́щимся кре́пкое упова́ние/ и христиа́ном му́дрый учи́телю./ Ра́дуйся, Правосла́вия ревни́телю/ и благоче́стия храни́телю./ Ра́дуйся, е́реси стриго́льников обличи́телю/ и неуста́нный в труде́х святи́телю./ Ра́дуйся, всем нам засту́пниче необори́мый/ и пред Бо́гом те́плый предста́телю.

Совет

Ра́дуйся, Це́ркве Правосла́вныя све́тлое украше́ние/ и Христо́вых за́поведей изве́стный храни́телю./ Ра́дуйся, земна́го оте́чества на́шего све́тлое ра́дование/ и заблу́ждших к све́ту богопозна́ния путеводи́телю.

/ Ра́дуйся, мона́хов преди́вный наста́вниче/ и мирски́х челове́к те́плый засту́пниче./ Ра́дуйся, Су́здальскаго уде́ла украше́ние/ и Нижегоро́дскаго кра́я удобре́ние.

/ Ра́дуйся, я́ко Росси́йския земли́ светоза́рное свети́ло яви́лся еси/ и храм Ду́ха Всесвята́го обре́лся еси́,/ ра́дуйся, преди́вный иера́рше Диони́сие.

Ра́дуйся, во епи́скопа Ни́жняго Нова́града поста́вленный,/ осия́нием доброде́телей христиа́нских всеукра́шенный./ Ра́дуйся, от е́реси стриго́льников защи́тниче му́жественный/ Це́ркве и всея́ земли́ Росси́йския яви́выйся./ Ра́дуйся, и́же Боже́ственною ре́вностию распала́емый,/ разори́л еси́ тьму ерети́ческаго нече́стия.

/ Ра́дуйся, му́дростию слове́с твои́х кня́зя му́жески обличи́вый,/ правосла́вныя зако́ны утвержда́я./ Ра́дуйся, в Константи́не гра́де всех свои́ми доброде́тельми удиви́вый/ и за ре́вность ве́лию о Го́споде/ митрополи́том Ру́сския земли́ поста́вленный,/ святи́телю о́тче наш Диони́сие,/ ты же моли́ся о спасе́нии душ на́ших.

Сла́ва, глас 6

Вели́кия Ки́ево-Пече́рския Ла́вры о́трасль духо́вная был еси́,/ на реку́ Во́лгу с ико́ною Бо́жия Ма́тере прише́л еси́/ и на ея брега́х, близ Ни́жняго Нова́града, чу́дную оби́тель устро́ил еси́,/ посто́м, моли́твою, слеза́ми весь край сей освяти́вый/ и мно́жество и́ноков в ней собра́вый,/ духо́вно возрасти́вый и во а́нгельский о́браз посвяти́вый/ Евфи́мия преподо́бнаго и Мака́рия досточу́днаго,/ с ни́миже моли́ся, святи́телю о́тче Диони́сие,/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

И ны́не, Богоро́дичен: Кто Тебе́ не ублажи́т:

Вход. Проки́мен дне. Чтения три.

При́тчей чте́ние (главы 3 и 8); При́тчей чте́ние (главы 10 и 11); Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава 4).

На стихо́вне стихи́ры, глас 1

Подо́бен: Небе́сных чино́в: Преди́вный иера́рше Диони́сие,/ житие́м со Христо́м соедини́лся еси́,/ чре́сла любо́вию препоя́сал еси,/ смире́нных путь позна́л еси,/ свети́льник ве́ры украси́л еси/ еле́ом милосе́рдия и ми́лости./ Тем с му́дрыми вшел еси́ в Небе́сный Черто́г,/ иде́же, предстоя́й Влады́це Христу́,/ моли́ся, да услы́шим вопль, призыва́ющий в полу́нощи,/ и вси изы́дем гото́ви в сре́тение Ему́.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Вма́ле был еси́ ве́рен, преблаже́нне Диони́сие,/ над мно́гими тя поста́ви Госпо́дь,/ те́мже и просла́вился еси́/ доброде́тельнаго жития́ о́бразом,/ Того́ законоположе́нием после́дуя,/ я́ко и́стинный де́латель виногра́да Христо́ва яви́лся еси́/ и возше́л еси́ в ра́дость Го́спода твоего́,/ Ему́же ны́не предстоя́, мо́лишися о душа́х на́ших.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Ревни́телю благоче́стия,/ изря́дный де́лателю виногра́да Христо́ва,/ Свяще́нных Писа́ний соверше́нный позна́телю,/ преда́нием приле́жный исполни́телю,/ и́хже прия́л еси́ от Христа́ Бо́га/ и святы́х Его́ апо́столов,/ те́мже яви́лся еси́ свети́льник Це́ркве, святи́телю Диони́сие,/ не преста́й моля́ся о всех, к твое́й по́мощи прибега́ющих.

Сла́ва, глас 6

Мирски́й мяте́ж оста́вил еси́/ и взе́м крест, после́довал еси́ Христу́,/ преподо́бных Анто́ния и Феодо́сия/ учени́к доброде́тельный яви́лся еси́,/ Бо́га возлюби́вый всем се́рдцем,/ те́сным путе́м ше́ствовал еси́,/ любо́вию Христо́вою утвержда́яся,/ и ны́не, на свое́ ста́до с Небесе́ взира́я,/ моли́ся Го́сподеви поми́ловатися душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен: Творе́ц и Изба́витель:

Тропа́рь, глас 8

Обратите внимание

Правосла́вия ревни́телю,/ благоче́стия наста́вниче,/ и́щущим спасе́ния до́брый ко́рмчие,/ мона́шествующих богодухнове́нное украше́ние,/ богоно́снаго Евфи́мия собесе́дниче, святи́телю Диони́сие,/ уче́ньми и доброде́тельми оте́чество твое́ просвети́л еси́,/ не забу́ди нас, чту́щих тя,/ но в ми́ре упра́ви живо́т наш.

На Бог Госпо́дь: тропа́рь свята́го, два́жды.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-й стихоло́гии седа́лен, глас 8

Равноа́нгельно во оби́тели Пече́рстей пожи́л еси,/ преподо́бных оте́ц житию́ после́довав,/ и оби́тель я́ко град на гора́х пово́лжских основа́л еси́,/ в не́йже мно́жество и́ноков собра́в,/ о́браз им для подража́ния яви́лся еси́./ Ны́не же, предстоя́ Престо́лу Влады́ки всех, преподо́бне Диони́сие,/ испроси́ мир ми́рови, стране́ Росси́йстей утвержде́ние/ и спасе́ние душа́м на́шим.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен

Де́во Всенепоро́чная, Пресу́щественнаго Бо́га ро́ждшая челове́ком,/ со преподо́бным Того́ непреста́нно моли́ о нас,/ согреше́ний оставле́ние и жития́ исправле́ние нам пре́жде конца́ дарова́ти,/ ве́рою пою́щим Тя по до́лгу, Еди́на Всепе́тая.

По 2-й стихоло́гии седа́лен, глас 4

На земли́, я́ко Ангел, с пло́тию пожи́л еси́,/ святи́телю Христо́в Диони́сие,/ доброде́тельным житие́м украси́вся,/ моли́твою с Бо́гом соедини́вся,/ бде́нием от напа́стей врага́ сохрани́вся,/ труды́ милосе́рдия весь освяти́вся и над страстьми́ воцари́вся,/ те́мже прише́дше ко Влады́це Христу́,/ моли́ ве́рно чту́щим тя грехо́в оставле́ние дарова́ти/ и ве́лию ми́лость пода́ти.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен

Боже́ственная была́ еси́ сень Сло́ва, Еди́на Пречи́стая Де́во,/ чистото́ю Ангелы превосходя́щая,/ мене́, па́че всех пе́рстию бы́вшаго, оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми,/ очи́сти Твои́ми моли́твами,/ Боже́ственными вода́ми омыва́ющи и подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

По полиеле́и седа́лен, глас 1

Яко звезда́ днесь пресве́тла, святи́телю о́тче Диони́сие, от Ки́ева Вели́каго возсия́л еси́/ и Це́рковь Бо́жию свои́ми доброде́тельми украси́л еси́,/ сердца́ просвеща́ющи всех к твоему́ заступле́нию притека́ющих;/ ду́ши ве́рою и любо́вию тя песносло́вящих николи́же во свои́х моли́твах не оставля́еши;/ страсте́й и ко́зней диа́вольских свобожда́еши всех че́ствующих святу́ю па́мять твою́.

Источник: https://www.litmir.me/br/?b=612626&p=1

Дионисий Суздальский, митрополит Киевский и всея Руси, святитель | СВЯТО-ИОАННО-ПРЕДТЕЧЕНСКИЙ СОБОР

В миру Давид, родился на Киевщине, в начале XIV столетия. Он с ранних лет посвятил себя подвигам иноческой жизни в Киево-Печерской Лавре.

Из любви к уединению, с благословения настоятеля, Дионисий удалился на север России. На берегу Волги, ниже Нижнего Новгорода, святой выкопал себе пещеру и поселился в ней.

Сначала он жил здесь один отшельником, а потом, когда собрались к нему искатели безмолвия, около 1335 года, основал монастырь. Обширным знанием правил веры и строгой подвижнической жизнью приобрел себе всеобщее уважение.

Современники видели в нем «мужа кроткого, рассудительного, знающего Священное Писание, учительного, славного постничеством и исполненного любви ко всем.»

Важно

Под его руководством воспитывались преподобный Евфимий Суздальский, преподобный Макарий Желтоводский.

В 1352 году посылал 12 человек из своей братии в «верхние грады и страны, идеже Бог кого благословит» для духовного просвещения народа и основания новых обителей.

Высокое благотворное влияние оказывала обитель святого Дионисия на жителей Нижнего Новгорода. В 1371 году святой постриг в монашество сорокалетнюю вдову князя Андрея Константиновича, по примеру которой приняли монашество многие «болярины: жены, и вдовицы, и девицы».

Нижегородские князья дорожили его мудрыми советами и наставлениями, преподобный Дионисий лично был известен и всероссийским митрополитам.

11 февраля 1374 года, в первое воскресенье Великого поста («на Збор») был рукоположен лично знавшим его митрополитом Алексием во епископа «Суждалю, и Новугороду Нижнему, и Городцю».

Годы его святительского служения падают на знаменательное время — Русь поднималась сбросить татарское иго. 31 марта 1375 года плененный жителями Нижнего Новгорода татарский военачальник, оказавшись на епископском дворе, выстрелил из лука в святителя Дионисия.

Но Господь хранил Своего избранника — стрела задела лишь епископскую мантию.

В 1377 году по благословению и, возможно, под редакцией святителя Дионисия иноком Лаврентием была составлена знаменитая Лаврентьевская летопись, вдохновлявшая Русь на освободительную борьбу.

Святитель был ревностным борцом за чистоту Православия. Он много сделал в борьбе против ереси стригольников.

Совет

По смерти свт. Алексия преподобный Сергий Радонежский указывал великому князю Димитрию Ивановичу Донскому избрать св. Дионисия на митрополию. Но великий князь желал видеть митрополитом в Москве своего любимца, придворного священника Митяя (Михаила).

В 1379 году, оберегая честь первосвятительской кафедры, святитель Дионисий, один из всех епископов, собранных в Москве по повелению князя, выступил против избрания в митрополиты княжеского ставленника — печально известного архимандрита Митяя. Свт. Дионисий угрожал своими руками спороть у него скрижали с мантии, т. е. лишить его сана.

По поводу этой распри и ради других церковных дел св. Дионисий задумал поездку в Константинополь, к патриарху. Великий князь, по просьбе своего любимца, решился воспрепятствовать этой поездке и посадил Дионисия в заточение.

Читайте также:  Школа веры: православное богослужение: недельный круг

Освобожденный по просьбе преподобного Сергия Радонежского и отданный ему на поруки, св. Дионисий все-таки бежал в Константинополь в том же 1379 году, несмотря на свое обещание не делать этого.

Этим он, по выражению летописца, причинил себе «поношение и негодование», а своему святому поручителю — много бед и неприятностей.

На греков святитель произвел сильное впечатление своей высокой духовной настроенностью и глубоким знанием Священного Писания. Патриарх Нил, называя святителя «воистину Божиим и духовным человеком», писал, что сам видел его «пост и милостыни, и бдение, и молитвы, и слезы, и вся благая ина.

» Патриарх Нил почтил святителя Дионисия саном архиепископа. Из Константинополя святитель Дионисий прислал для соборов Суздаля и Нижнего Новгорода два списка с иконы Богоматери — Одигитрии, и многие мощи святых. От патриарха он привез грамоту против новгородских стригольников и был в Новгороде по делу этих еретиков.

В 1382 году был уже в Суздале и в Нижнем.

Так как Димитрий Донской был недоволен митрополитом Пименом, приобретшим от патриарха сан обманом, после внезапной смерти Митяя, то теперь он желал видеть митрополитом в Москве святого Дионисия и с этой целью отправил его в Константинополь.

Есть основания полагать, что поездка Дионисия была связана с заключением в 1383 году московско-литовского соглашения, по которому Литовский великий князь Владислав (Ягайло) обязался принять православие и жениться на дочери великого князя Димитрия Донского.

Обратите внимание

Очевидно, в связи с этим соглашением было принято решение о ликвидации установившегося в 1375 году раздела Киевской митрополии на московскую часть, которой управлял митрополит Пимен, и литовскую во главе с митрополитом Киприаном.

Предполагалось, что во главе воссоединившейся общерусской митрополии должен был встать Дионисий.

В 1384 году святитель Дионисий был поставлен патриархом Нилом «митрополитом на Русь».

Но, по возвращении в Киев святитель был схвачен по приказанию киевского князя Владимира (Василия) Ольгердовича, так как к этому времени Ягайло разорвал соглашение с Димитрием Донским, утратила силу и договоренность о занятии митрополичьей кафедры Дионисием.

Литовские князья были недовольны тем, что князь московский изгнал из Москвы Киприана, поставленного по настоянию литовского великого князя Ольгерда в митрополиты всей Руси. Дионисий был обвинен в том, что поехал в Константинополь «без повеления» литовских князей и подвергнут заключению, в котором скончался 15 октября 1385 года.

Погребен святитель в Антониевых пещерах Киево-Печерской обители. 26 июня память святителя Дионисия празднуется ради тезоименитства с преподобным Давидом Солунским, имя которого он носил в миру.

В Синодике 1552 года Нижегородского Печерского монастыря святитель Дионисий назван «преподобным чудотворцем».

Упоминается в 9 песни канона Киево-Печерским преподобным иеромонаха Мелетия Сирига от 1643 года.

Источники:
https://drevo-info.ru/articles/6299.html
http://days.pravoslavie.ru/Days/20150626.html

Источник: https://stjohndc.org/ru/list-of-relics/dionisiy-suzdalskiy-mitropolit-kievskiy-i-vseya-rusi-svyatitel

Святой Дионисий, архиепископ Суздальский

С молодых лет посвятив себя служению Богу, блаженный Дионисий, в миру Давид, по примеру киевских печерских подвижников выкопал себе на берегу Волги, в пяти верстах от Нижнего Новгорода, пещеру и жил в ней отшельником. Со временем к его убежищу стали собираться единомышленники, пожелавшие подвизаться вместе с ним, около 1335 г.

здесь был основан монастырь в честь Вознесения Господня. Строгой подвижнической жизнью и глубоким знанием правил веры и благочестия Дионисий приобрел известность и уважение. В нем видели «мужа кроткого, рассудительного, знающего Священное Писание, учительного, славного по постничеству и исполнению любви ко всем».

Под его руководством получили начальное иноческое образование преподобный Евфимий Суздальский и Макарий Унженский, преподавал наставления Дионисий и блаженной княгине Феодоре, в Печерской обители под его руководством получали образование многие старцы наставники, и в их числе Павел Высокий.

Важно

Ученики Дионисия, в том числе и преподобный Евфимий, устроили затем иноческие обители во всех концах земли Суздальской и Нижегородской.

Святитель Алексий, высоко ценивший добродетели образованность Дионисия, в 1374 г. посвятил его в сан епископа Суздальского. В следующем году блаженному архипастырю пришлось подвергать собственную жизнь опасности для спасения других.

Народ, раздраженный своеволием Мамая, перебил нескольких его послов, а главный посол, Мурза Сарайко, с дружиной — для его же безопасности — был по распоряжению князя заключен в крепость. Узнав, что дикая дружина замышляет убийства, хотел посадить татар в разные места. Сарайко бросился со слугами  в дом владыки, поджег двор и начал стрелять в народ.

Дионисий старался успокоить и своих, и чужих, но едва не лишился жизни: татарская стрела вонзилась ему в мантию. Раздраженный народ перебил озлившихся степняков.

В 1377 г. святитель оплакал погибших в битве на реке Пьяной нижегородских и московских воинов и последовавшее затем опустошение Нижнего татарами.

После смерти святителя Алексия преподобный Сергий, знавший Дионисия еще по Печерскому монастырю, предлагал великому князю Дмитрию избрать его митрополитом, но князь и бояре пожелали видеть на кафедре Митяя, придворного священника, человека легкого и ловкого, благочестие для которого — дело неважное. Еще не облеченный саном митрополит Митяй стал вести себя гордо и заносчиво, надевая мантию, носил белый клобук, свысока общался с духовенством и требовал себе доходы, полагавшиеся первосвятителю. Любитель пышных церемоний Митяй просил великого князя, чтобы его посвящение совершилось в Москве. Желая удовлетворить его просьбу, великий князь пригласил для посвящения епископов. Блаженный Дионисий смело заявил Дмитирию:

— Кто это учит тебя, государь, менять закон по своему усмотрению? Так поступать не должно.

Великому князю пришлось согласиться с мнением епископа. Узнав об этом, Митяй сильно разозлился на Дионисия.

— Почему ты до сих пор не пришел ко мне и принял моего благословения? — гневно спросил он у святителя. Дионисий спокойно отвечал:

— Оттого что  я епископ, а ты священник и не имеешь права благословлять меня.

Митяй в бешенстве стал кричать, что лишит Дионисия священства и своими руками сдерет скрижали с его мантии. После того Митяй поспешил в Царьград. По вызову патриарха туда же отправился Дионисий.

Совет

В Царьграде епископ пробыл более года и употребил это время для пользы Русской церкви. Для паствы своей послал Дионисий из Константинополя два точных списка с иконы Божьей матери Одигитрии, потом приобрел часть Животворящего Древа и мощи некоторых святых. Он объяснил патриарху опасность, в которой находится Русская церковь от ереси стригольников, усилившейся в Пскове и Новгороде.

Патриарх, лично удостоверившись в высоких духовных достоинствах Дионисия, почтил его саном архиепископа, дал ему фелонь с крестами и стихарь с источниками. Если бы Дионисий желал высшей чести, то при расположении к нему патриарха и после смерти Митяя от несчастного случая он мог бы испросить себе сан митрополита, но святитель был чужд земной славы.

«Мы нашли его, — писал патриарх в грамоте, — достойным всякой похвалы, видели пощение и слезы его, молитву и милостыню, все, чем обозначается духовный Божий человек; он присутствовал и на Святом соборе, духовно беседовал с епископами о Священном Писании, причем показал ревность вере и глубокое разумение духовных правил.

Потому и удостоен он почетного сана, с возведением кафедры его на степень архиепископии, второй после Новгородской».

Патриарх поручил просвещенному и ревностному архипастырю лично передать его послание псковской и новгородской пастве и постараться истребить там ереси.

«Смирение наше и великий собор, — писал патриарх псковичам, — послали к вам боголюбивого архиепископа Суздальского Дионисия, мужа честного, благочестивого, добродетельного, известного хранителя священных канонов; он от лица нашего посетит и благословит вас, научит и наставит, устроит должное и соединит вас с Соборною Апостольскою Церковию Божию; вы должны узнать, что отлучающиеся от Церкви отлучаются от Самого Христа Бога; все, что услышите из уст его, примите как наше собственное слово».

Снабженный патриаршими грамотами блаженный Дионисий в конце 1381 г. возвратился в Россию. Побывав в Новгороде и Пскове, он усмирил ересь стригольников. В это же время он установил правила общежития в Псковском Святогорском монастыре.

«При Божьей помощи, — писал он в грамоте монастырю, — ни игумен, ни братья, не должны иметь ничего своего; не должны ни есть, ни пить у себя по кельям; одежду необходимую должны брать у игумена, притом одежду простую, из обыкновенных…

лишнего платья не иметь».

В 1383 г., к празднику Богоявления Дионисий прибыл в Суздаль, затем посетил Нижний. В любимой Печерской обители оплакал он кончину великого подвижника старца Павла. Великий князь по достоинству оценил блаженного Дионисия и в июне 1383 г.

отправил его в Константинополь для посвящения в митрополиты вместо Пимена, занявшего высокую должность без ведома великого князя. Достоинства Дионисия в Константинополе были известны, он согласился исполнить просьбу великого князя, если собор признает Пимена виновным.

Блаженный Дионисий, возвращаясь в Россию через Киев, был задержан литовским князем Владимиром Ольгердовичем в отместку за то, что великий князь изгнал из Москвы митрополита Киприана.

В пещерной келье святитель провел около года — в молитве и сокрушении сердечном; здесь же 15 октября 1384 г. и скончался. По древним памятникам называется он чудотворцем.   

27 октябрь 2013 /

Источник: https://pravoslav-voin.info/azi/4386-svyatoj-dionisij-arxiepiskop-suzdalskij.html

Святитель Дионисий Суздальский

Святитель Дионисий Суздальский — православный святой XIV века, московский митрополит, просветитель. Согласно Синодику 1552 года Нижегородского Печерского монастыря — чудотворец. По некоторым сведениям, был одним из участников создания Лаврентьевской летописи и обладал даром предвидения. Активно боролся со стригольниками (представителями учения, отвергающими церковную иерархию).

Дионисий (в миру Давид) родился около 1300 года, по некоторым данным в Галицком княжестве. Пострижен в монахи в Киево-Печерском монастыре. Там же рукоположен в иеромонаха. Затем ушел из монастыря и, приняв обет молчания, жил в пещере на берегу Волги, рядом с Нижним Новгородом.

В 1335 году основал на месте своего уединения Печерский монастырь с храмом Вознесения Господня. В монастыре, по разным оценкам, проживало до 900 монахов.

В 1371 (по некоторым источникам в 1374) году рукоположен митрополитом Алексием в епископа Суздальского и Нижегородского. В 1375 год, используя свой авторитет в народе и среди нижегородских князей, принимал участие в разрешении конфликта между нижегородцами и захваченными ими в плен послами ордынского хана Мамая.

Обратите внимание

В 1377 году благословил инока Лаврентия на создание Лаврентьевской летописи. По некоторым сведениям, принимал участие в ее редактировании.

В 1378 году после смерти митрополита Алексия стал, по предложению Сергия Радонежского, одним из кандидатов в московские митрополиты.

В 1379 году после назначения великим князем Дмитрием (будущим Донским) княжеского духовника Михаила (в миру Митяя) на должность московского митрополита, вступил в конфликт с князем, указав, что необходимо согласование таких решений с константинопольским Патриархом Нилом. После отъезда Михаила в Константинополь также собрался ехать к Патриарху, но был заключен под стражу великим князем.

Дав обещание, под слово Сергия Радонежского, не ехать вслед за Михаилом, после освобождения все же, по патриаршему вызову, отправился в Константинополь, где произвел впечатление на Патриарха, назвавшего Дионисия «воистину Божиим и духовным человеком».

В 1382 году получил от Патриарха сан архиепископа. В 1384 году в ходе повторной поездки в Константинополь наречен митрополитом «на Русь». По возвращении из Константинополя, схвачен киевским князем Владимиром Ольгердовичем. Скончался в 1385 году в заключении в Киеве. Погребен в одной из пещер Киевско-Печерской лавры.

В период с 1638 по 1686 годы мощи святителя Дионисия были утрачены.

Источник: http://rublev.com/sviatye/sviatitel-dionisii-suzdalskii

свт. Дионисий, архиеп. Суздальский

Молитва святителю Дионисию, архиепископу Суздальскому
О, святителю отче Дионисие, ты веси немощь естества нашего и скорбь времен настоящих, пролей о нас твоя теплыя молитвы и умоли Человеколюбца Господа, да не погубит нас со беззаконии нашими, но обратит к покаянию и исправлению, да прочее время жития нашего земнаго не в работе греху и страстем, но в делании заповедей Его святых и во благочестии провождаем. Не презри и не посрами упования нашего, но буди о нас предстатель немолчный к Богу, да сохранит нас от мирских искушений, от диавольских сетей и от плотских похотей, да дарует нам во бранех терпение неослабное. В час же смертный явися нам, отче, заступник необоримый, ускори тогда на молитву о нас, безпомощных, и помози нам мирную и благую кончину улучити, грозная мытарства воздушная без препятия минути и в Небесный Горний Иерусалим внити. О всеблаженне отче наш Дионисие, сподоби ны последовати, по силе нашей, святому твоему житию! Яко да всемилостивым предстательством Преблагословенныя Владычицы нашея Богородицы и Приснодевы Марии и твоими святыми молитвами сподобит нас Преблагий Христос Бог наш наследники быти Царствия Своего Небеснаго, славящих и величающих Его купно со Безначальным Его Отцем и Пресвятым и Благим и Животворящим Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Читайте также:  Школа веры: что такое церковь

АКАФИСТ СВЯТИТЕЛЮ ДИОНИСИЮ, АРХИЕПИСКОПУ СУЗДАЛЬСКОМУ

Кондак 1

Возбранный чудотворче и предивный иерарше, великий угодниче Христов, святителю отче Дионисие, граду и стране нашей источаяй щедроты и милости, восхваляем тя с любовию, чада твоя, ты же, яко имеяй дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свобода, да зовем ти:Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Икос 1

Ангелов Творец и всея твари Создатель яви тя Церкви Своей святителя, и учителя, и заступника Руси Святей, имущаго к Нему дерзновение молитися об избавлении нас от всяких зол, бед и скорбей. Мы же, вернии, научившеся, поем ти сице:Радуйся, сыновнею любовию ко Господу сердце исполнивый; радуйся, совершенну любовь ко Христу показавый.

Важно

Радуйся, талант, от Бога ти данный, в земли не сокрывый; радуйся, на спасение душ людских его источивый. Радуйся, на небесех духовныма очима выну Господа созерцавый; радуйся, крест на рамена вземый и Христу последовавый. Радуйся, мзду на небесех от Бога восприявый; радуйся, молитвы и пения к тебе взывающих не презревый.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 2

Видяще, яко дана тебе бысть от Господа, преподобне отче наш Дионисие, благодать подавати скорое вспоможение и утешение всем с верою к тебе притекающим, имамы убо таковаго милостиваго и скораго помощника, прославляем Всесильнаго Бога, поюще Ему: Аллилуиа!
Икос 2

Разум богомудрый стяжав и усмотрев суету мира сего, преподобне отче Дионисие, помышляяй о небеснем и жития постническаго ища, потщался еси тесным и прискорбным путем течение жизни сея совершити.

Мы же, любовию побеждаеми, вопием ти сице:Радуйся, винограда Христова неувядаемая розго; радуйся, цветов смирения прекрасное село. Радуйся, монашествующих предивное похвало; радуйся, постников путеводительная звезда. Радуйся, иноков пресветлая красото; радуйся, веры благочестивыя правило.

Радуйся, святителей преславная высото; радуйся, елея премудрости неугасимая лампадо.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 3

Смирением и постом и непрестанною молитвою на страсти плотския крепко ополчився, святителю Дионисие, плоть твою духови поработил еси, и сего ради ныне предстоиши с ликами Ангелов Престолу Пресвятыя Троицы, выну поя: Аллилуиа!
Икос 3

В пустыни, в нюже вселился еси, преподобне отче Дионисие, обитель устроися Божиим произволением, в нейже в преподобии и правде денно и нощно Богу работал еси. Мы же, прославляюще Господа Бога, вопием ти:Радуйся, на брегах Волги обитель чудную основавый; радуйся, множество иноков в ней собравый.

Радуйся, преподобных Евфимия и Макария духовно возрастивый; радуйся, образ монашескаго жития им показавый. Радуйся, дванадесять иноков на проповедь Евангелия пославый; радуйся, во страны и грады верхния их направивый. Радуйся, княгиню Василиссу во ангельский образ посвятивый; радуйся, уставу иноческаго общежития ю наставивый.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 4

Совет

Боготечная звезда всея страны явился еси, преподобне отче Дионисие, всем быв образ словом, житием, любовию, тихостию, кротостию и смирением; темже и мы, видяще добродетели твоя, воспеваем Богу: Аллилуиа!
Икос 4

Возсия в тебе обильно благодать Божия, святителю отче Дионисие, яви тя светильника земли Российския: пребывая игуменом обители Печерския, о словесных овцах твоих, тебе Богом врученных, денно и нощно имел еси попечение.

Мы же, взирающе на преподобническия труды твоя, вопием ти:Радуйся, древних отец неленостный подражателю; радуйся, печальми обуреваемых смиренный утешителю. Радуйся, скорбящих скорый услышателю; радуйся, ран сердечных милостивый целитетелю. Радуйся, благочиния монастырскаго премудрый устроителю; радуйся, братии сострадательный и терпеливый учителю.

Радуйся, строптивых и нерадивых строгий обличителю; радуйся, кающихся пред Богом добрый предстателю.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 5

Видя тя воистину, отче Дионисие, подвижника крепкаго и молитвенника неусыпнаго, святитель Алексий почти тя саном епископским, граду Суздалю и Нижнему Новуграду архипастыря постави; мы же, мысленно взирающе на досточудныя твоя подвиги и труды, избравшему тя Богу вопием: Аллилуиа!
Икос 5

Видя Человеколюбец Господь твое добродетельное житие, да не сокрыт будет светильник под спудом, но да светит всем верху горы, да прославят Отца Небеснаго вси человецы, изведе тя из обители пустынныя и постави тя во епископа Нижегородскаго и Суздальскаго.

Мы же, чтуще труды твоя, умиленно вопием ти:Радуйся, истины Христовы ревностный исповедниче; радуйся, от ереси стригольников мужественный защитниче. Радуйся, иноческаго общежития наставниче; радуйся, пасомых овец мудрый начальниче. Радуйся, словесе Божия усердный проповедниче; радуйся, правил церковных непреодолимый поборниче.

Радуйся, преподобному Сергию спостниче и собеседниче; радуйся, взывающих пред Богом надежный заступниче.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 6

Обратите внимание

Илииною ревностию распалаяся, неправо ходящим противостал еси, никакоже соизволяяй недостойнаго на престол митрополичий поставити и нечестно дати волка в пастыря овцам, благочестно Христа славящим, поющим Ему: Аллилуиа!
Икос 6

Во град первопрестольный на собор призван был еси и тамо един от всех епископов княжескому повелению противостал еси, честь Митрополии Московския оберегая, противу ставленника князя возставая и на кафедру первосвятительскую взыти ему возбраняя.

Мы же, видяще ревность твою, взываем ти:Радуйся, яко древним каноном ревностный исполнитель был еси; радуйся, честь бо Митрополии ревностно оберегал еси. Радуйся, ты же мудростию словес твоих князя обличил еси; радуйся, яко мудрования человеча в Церковь не допустил еси.

Радуйся, гнева бо князева не устрашен пребыл еси; радуйся, яко един от всех безстрашно противостал еси. Радуйся, ты же ревность в послушании церковнем показал еси; радуйся, худаго бо намерения диавола посрамитель был еси.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 7

Днесь восхвалим вси великаго святителя Дионисия и почтим заступника и утверждение земли Российския, края Суздальскаго хранителя, Пскову и Новуграду от лжеучения оградителя, ереси стригольников ревностнаго искоренителя, и тако возопиим Богу: Аллилуиа!
Икос 7

Слыша премногую твою добродетель, видя искусна познателя Священных Писаний и Преданием прилежна исполнителя, уготова тя Патриарх Нил быти ереси стригольников искоренителя. Мы же, дивящеся явленней в тебе силе Божии, благодарне вопием:Радуйся, Пскова и Новаграда от лжеучения охранителю; радуйся, ереси стригольников неустрашимый искоренителю.

Радуйся, в непрестанных трудех святительских рачителю; радуйся, паствы Христовы от ереси добрый хранителю. Радуйся, нелицеприемный истины ревнителю; радуйся, в подвизе учительства неутомимый служителю. Радуйся, безбожных и нечестивых уст заградителю; радуйся, кающихся в лжеименнем мудровании наставниче и учителю.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 8

Видя Господь твое добродетельное житие, любовь к Писанию и Священному Преданию, апостольскую ревность о Христе, молитвы многия, пост нелицемерный и милостыню всещедрую, любовь к ближним всесовершенную, возвыси тя, яко кедр ливанский; мы же, славу твою зряще, поем Богу: Аллилуиа!
Икос 8

Важно

Видя тя Патриарх града Константина в Священнем Писании прилежна познателя, трудов поста, молитвы и милостыни исполнителя, возложи крещатыя ризы на тя и возведе в сан архиепископский. Мы же, дивящеся житию твоему, умиленно вопием ти:Радуйся, на скрижалех сердца закон Божий начертавый; радуйся, слезами житие свое украсивый.

Радуйся, милостынями Богу угодивый; радуйся, пост нелицемерный стяжавый. Радуйся, молитвы непрестанныя от Бога удостоивыйся; радуйся, в Писании Священнем искусен познавыйся. Радуйся, своим бдением Ангелом уподобивыйся; радуйся, и благих иных от Бога сподобивыйся.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 9

Проповедник не словом точию, но и делом явился еси Христова учения, святителю отче Дионисие яко пастырь добрый, душу твою полагал еси за овцы Христовы и вся с любовию наставлял еси ко спасению, всем образ жития по Бозе подавая и вся поучая взывати присно Богу: Аллилуиа!
Икос 9

Егда пастырски подвизался еси, святителю Дионисие, о просвещении верою Христовою людей суздальских и нижегородских, благодать Господня излияся во мнозех делех твоих, приводящи овцы заблуждшия к познанию Христову.

Мы же, поминая труды и подвиги твоя, зовем ти:Радуйся, времена и лета достопамятных деяний списати благоволивый; радуйся, на писание летописи инока Лаврентия благословивый.

Радуйся, иконы Божия Матере Одигитрии списати наказавый; радуйся, ихже в Суздаль и Нижний Новград доставите повелевый. Радуйся, кивот со Страстьми Христовыми с Царьграда принести изволивый; радуйся, имиже землю Нижегородскую духовно украсивый.

Радуйся, Малахию Философа для просвещения на Русь пославый; радуйся, тьму суемудрия стригольническаго изобличивый.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 10

Православныя каноны утверждая, пришел еси в Царьград со святым Феодором и тамо вся своими добродетельми удивил еси. Патриархом Нилом митрополитом Российския земли поставлен был еси и в Киеве многия скорби и заточения претерпел еси; мы же, Бога прославляя, поем Ему: Аллилуиа!
Икос 10

Совет

В Константине граде на Митрополию Российскую поставлен был еси, великаго града Киева вскоре достигл еси и, от князя тамо заточение смиренно прием, в темнице святую душу свою честно Господеви предал еси.

Мы же, на тя взирающе и тобою просвещаеми, дерзаем глаголати сице:Радуйся, яко от Патриарха Нила митрополитом на Русь поставлен был еси; радуйся, якоже сана первосвятительскаго удостоился еси. Радуйся, от князя бо заточение претерпел еси; радуйся, ты же вся скорби, яко от Бога, приял еси. Радуйся, яко мирно и радостно час смертный сретил еси; радуйся, душу бо твою во смирении предал еси.

Радуйся, якоже в пещере великаго Антония погребен был еси; радуйся, ты же и по смерти твоей нас не оставил еси.Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 11

Благодать от Бога стяжавшаго, дивнаго во святых Дионисия почтим сердцем и усты: кто исчислит твоя труды, молитвы и посты, о святителю? Мы же потщимся тебе всемерно подражати и благоприятно Богу вопияти: Аллилуиа!
Икос 11

Светоподательными лучи блистает житие твое, святителю отче Дионисие; евангельския заветы исполняя, крест на раменех своих за Христом безропотно понесл еси. Темже и мы глаголем ти:Радуйся, Пресвятыя Троицы верный служителю; радуйся, Матере Божия усердный почитателю.

Радуйся, Ангелов Божиих сослужителю; радуйся, пророков святых ревнователю. Радуйся, апостолов Господних подражателю; радуйся, мучеников Христовых соревнователю. Радуйся, святителей ревностных равностоятелю; радуйся, преподобных отец сопредстателю.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 12

Благодать, данную ти от Бога, ведуще, притекаем к твоему заступлению, святителю отче Дионисие, усердно моляще тя. Не остави нас, чад твоих, в святых твоих молитвах, да и мы по скончании нашего земнаго жительства с тобою воспоем Богу: Аллилуиа!
Икос 12

Светоприемный светильник истиннаго света сущим на земли являешися, святителю Дионисие, просвещаеши бо верных сердца и к разуму Божественному вся наставляеши, поучая и нас радостно взывати ти:Радуйся, свеще светозарная, Церковь озаряющая; радуйся, звездо, землю Российскую просвещающая.

Обратите внимание

Радуйся, заре, мрак страстей и грехов разгоняющая; радуйся, молние, еретичествующих устрашающая. Радуйся, лучу, в иночестве подвизающихся укрепляющий; радуйся, свете, в подвизех благочестия наставляющий. Радуйся, светильниче, Нижегородский удел просветляющий; радуйся, светило, Суздальский край освещающее.

Радуйся, святителю отче Дионисие, земли Российския пресветлое украшение.

Кондак 13

О предивный и преславный святителю отче Дионисие, приими от нас, недостойных, хвалебное пение сие, пролей о нас твоя теплыя молитвы и умоли Человеколюбца Господа, да не погубит нас со беззаконии нашими, но обратит к покаянию и исправлению, да прочее время жития нашего земнаго не в работе греху и страстем, но в делании заповедей Его святых и во благочестии провождаем; мы же с тобою вопием Ему: Аллилуиа!
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Источник: https://elitsy.ru/info/saint/814/

Ссылка на основную публикацию