Неделя о мытаре и фарисее, триодь

Неделя о мытаре и фарисее (начало Постной Триоди)

С этой недели Святая Церковь начинает подготовку вурующих к Великому посту. Нашему вниманию предлагается краткая, но назидательная притча о мытаре (сборщике податей) и фарисее (законнике). Два человека вошли в храм помолиться: один фарисей, а другой мытарь.

Фарисей, став, молился сам в себе так: Боже! благодарю Тебя, что я не таков, как прочие люди, грабители, обидчики, прелюбодеи, или как этот мытарь: пощусь два раза в неделю, даю десятую часть из всего, что приобретаю.

Мытарь же, стоя вдали, не смел даже поднять глаз на небо; но, ударяя себя в грудь, говорил: Боже! будь милостив ко мне грешнику! Сказываю вам, что сей пошел оправданным в дом свой более, нежели тот: ибо всякий, возвышающий сам себя, унижен будет, а унижающий себя возвысится (Лк. 18; 10-14).

Обратите внимание

Кто были фарисеи? Фарисеи между иудеями составляли древнюю и знаменитую секту: хвалились знанием и исполнением закона устного, который, по их словам, дан был им Моисеем вместе с писаным: отличались тщательным исполнением внешних обрядов и особенно крайним лицемерием, «вся же дела творили, да видимы будут человеки» (Матф. 23, 5).

Посему многими людьми они почитались за добродетельных праведников и по видимой святости жизни отличными от прочих людей: что и значит имя фарисей.

Напротив, мытари, сборщики царских податей, делали людям много притеснений и неправд, а потому все их считали грешниками и неправедными.

И мытарь и фарисей молились Богу, но мытарь, осознавая свои грехи, молился покаянно: «Господи, помилуй мя, грешнаго!». Фарисей же пришел к Богу с гордо поднятой головой, похваляясь своими добродетелями, надмеваясь своей праведностью.

На примере мытаря и фарисея, святая Церковь учит нас, что первое условие для добродетели — это смирение и покаяние, а главное препятствие — гордость.

Церковь внушает готовящимся к посту, подвигу и молитве, что исполнением того, что положено по Уставу, хвалиться не должно. И молитва, и пост святы и спасительны только тогда, когда не омрачены самолюбованием и превозношением.

Кто любуется и хвалится своими делами, тот не ведает или забывает, что мы своими силами без помощи Божьей не можем исполнить всего закона и следовательно сделаться правыми перед Богом, и само исполнение есть не заслуга, а наш долг.

_______________________________________

Толкования и изречения святых отцов на евангельскую притчу о мытаре и фарисее Святитель Феофан Затворник Ныне притчею о мытаре и фарисее говорится каждому из нас: Не полагайся на свою праведность, подобно фарисею, но всю надежду своего спасения возлагай на беспредельную милость Божию, вопия, подобно мытарю: Боже, милостив буди мне грешному. Ибо вот фарисей кажется и доброго был поведения, а не был оправдан пред Богом. Непостижимо для нас, как так — творение добрых дел, или праведность, для нас обязательны, как необходимое условие спасения, а между тем мы не можем основывать на них сей надежды своей: но сколько бы ни было у нас правых дел, все их должны счесть недостаточными и для восполнения их прибегать к другим средствам. Непостижимо сие для нас, но так есть. Христианин в чувстве сердца своего должен носить глубокое убеждение в своем непотребстве при всей праведности, или при всем обилии добрых дел, о которых однако ж, должен ревновать неусыпно. Так спасались все, которые спаслись, и оставили нам в своем примере указание возможности таких чувств и побуждение к возгреванию их в себе самих. Посмотрите на покаянные молитвы, кои суть излияние душ святых Божиих, прославленных Церковью. Как они там осуждают себя перед Господом!…

И следовательно, есть возможность в душе сознавать себя непотребным, несмотря на всю видимую чистоту души или исправность и честность поведения.

Важно

Приди, припади и всплачься пред Господом, сотворившим нас, с верою в Господа нашего Иисуса Христа, Своею бесценною кровью, пролитою на Кресте, омывающего все грехи наши и Своею беспредельною святостью восполняющего все недостатки наши.

Ревнуй о добродетели, сна не давай очам, чтоб не пропустить случая к добру, не допустить недоброго чувства и не ослабнуть в ревности: но надежду спасения всю полагай в Господе, Который сделался для нас премудростью от Бога, праведностью и освящением и искуплением (1 Кор.1,30). Свт. Григорий Богослов Боже, милостив буди мне грешному.

Обманулся я, Христе мой, и , чрез меру понадеявшись на Тебя, занесся высоко — и очень глубоко ниспал. Но опять подними меня вверх, ибо сознаю, что сам себя ввел я в обман. А если опять превознесусь, то пусть опять паду, и падение мое да будет сокрушительно! Если Ты меня примешь, я спасен: а если нет, то я погиб.

Но ужели для меня одного исчерпана Твоя благость? О мой злой день! Как избегну его? Что со мною будет? Как страшен мне грех; как страшно оказаться полным терний и гроздов гоморрских, когда Христос станет судить богов, чтобы каждому воздать по его достоинству и назначить страну, сколько взор вынесет света? Одна мне надежда, что под Твоим руководством, Блаженный, в эти краткие дни обращусь ещё к Тебе. Св. Ефрем Сирин Как мытарь воздыхаю, как блудница проливаю слезы, как разбойник вопию, как блудный сын взываю к Тебе, Человеколюбче Христе, Спасителю мой: по множеству милосердия Твоего обрати меня, Единый Долготерпеливый, и угаси во мне пещь страстей моих, да несожжет она меня в конец. Ты, Преблагий, напоминаешь мне смерть и вечныя муки и влечешь меня к жизни, чтобы спастись мне, а я всегда уклоняюсь от сих спасительных помышлений и отгоняю их, занявшись тем, что для меня не полезно.

Посему нет мне никакого оправдания пред Тобою. Ударяю в дверь милосердия Твоего, Господи, да отверзется она мне. Не престаю умолять, чтоб получить просимое, и неотступно домогаюсь помилования.

Что же будет со мною в день испытания, когда Бог откроет все пред судилищем Своим! Конечно, осужден буду на муки, если здесь слезами не умилостивлю Тебя, Судию моего.

Уповая убо на щедроты Твои, Господи, к Тебе припадаю и Тебя умоляю: даруй мне дух покаяния и изведи из темницы душу мою! Да воссияет луч света в моем разуме, пока не отошел я на страшный, ожидающий меня суд, на котором уже не будет места покаянию в худых делах.

*** Долго ли не покаешься ты, бедная душа моя? Суд уже близок, огонь готов для членов твоих. В море зол погрязал я все дни жизни моей, не оплакивая грехов своих; и се внезапно смерть наложит на меня оковы свои. Трепещи и смущайся , душа моя, и, умоляя Господа своего, говори Ему: помилуй меня, Спаситель мой, и извлеки меня , погрязшую в пороках.

Я — грешница и стыжусь умолять Тебя. Благодатию Твоею спаси меня, Господи, от геенны. Вот день Господень внезапно возблистает для твари, и праведники выйдут в сретение Господу с горящими светильниками; а я — тьма, нет елея в моем светильнике, чтоб сретить Жениха, когда придет Он.

Трепещет дух мой, в смущение приходят мысли мои от представления, что нечестивых ожидает огонь. По благости Твоей, милосердствующей о грешниках, помилуй меня, погибшаго, — и буду славословить Тебя, когда приидет Царствие Твое, Многомилостивый! Преп.

Силуан Афонский О милосердие Божие! Я мерзость перед Богом и людьми, а Господь так любит меня, и вразумляет меня, и исцеляет меня, и Сам учит душу мою смирению и любви, терпению и послушанию, и все милости Свои излил на меня. С тех пор я держу ум свой во аде, и горю в мрачном огне, и скучаю о Господе, и слезно ищу Его, и говорю: «Скоро я умру и вселюсь в мрачную темницу ада, и один я буду гореть там, и тосковать о Господе, и плакать: где мой Господь, Которого знает душа моя». И великую пользу получил я от этой мысли: ум мой очистился и душа обрела покой.

________________________________________

• Смирение и грешников возводит к совершенству, а гордость и совершенных доводит до порока… Смиренному, если и согрешит, легко принести покаяние, а гордый, если и праведен, легко делается грешным…

Смиряющиеся грешники и без добрых дел оправдываются, а праведные за гордыню губят и множество трудов своих (Прп. Ефрем Сирин).

• Хотя бы ты отличался молитвою, постом, милостынею, целомудрием или другою какою добродетелью, все это без смирения разрушается и гибнет.

Как гордость есть источник всякого нечестия, так смирение есть начало всякого благочестия.
Потому-то Христос и начинает (заповеди) со смирения, желая с корнем исторгнуть гордость из души слушателей.

Совет

Смиренномудрый и при величии своем не думает о себе много, зная свое смирение, а ничтожный и при малости своей многое о себе воображает.

Гордость есть знак низкого ума и неблагородной души.

Подлинно ничто так не отвращает милосердие Божие и предает так геенскому огню, как страсть гордыни.
Если она присуща нам, то, какие подвиги бы мы не совершали, воздержание ли, девство ли, молитву ли, милостыню ли, вся наша жизнь становится нечистой (Свт. Иоанн Златоуст).

• Гордостью болезнует тот, кто стал отступником от Бога и собственным своим силам приписывает добрые дела (Прп. Нил Синайский).

• Гордость и высокоумие низвергли диавола с Неба в преисподнюю, смирение и кротость возносят человека с земли на Небо. (Преп. Антоний Великий)

• Молитва смиренного преклоняет Бога, а молитва гордого оскорбляет Его. (Преп. Нил Синайский)

• Как гордость — источник всякого нечестия, так смирение — начало всякого благочестия.

Фоторепортаж со службы:

(5)

Источник: http://dimitri.moseparh.ru/2019/02/17/nedelya-o-mytare-i-farisee-nachalo-postnoj-triodi/

Синаксарь в Неделю о мытаре и фарисее

Стихи на трипеснцы:Создатель неба и земли!Как Трисвятую песнь от Ангелов,

Трипеснец от людей прими.

На мытаря и фарисея:По-фарисейски кто живет, тот удаляется от Церкви;

Христос же вами обретается, смиренные, внутри.

В настоящий день с Богом начинаем Триодь, которую многие из наших святых и богоносных отцов-поэтов, движимые Святым Духом, прекрасно и подобающим образом составили, наполнив песнями.

Первым придумал трипеснец — полагаю, что во образ Святой и Живоначальной Троицы, — великий стихотворец Косьма[1] для Великой седмицы святых Страстей Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, сочинив песни с кратким названием каждого дня в акростихе.

После него и иные отцы, особенно Феодор и Иосиф Студиты[2], следуя его примеру, составили богослужебные последования для других недель Великого поста, — вначале для своей Студийской обители; прежде всего они написали трипеснцы, а затем, руководствуясь указаниями отцов, составили и выверили и другие богослужебные книги.

Поскольку неделю завершает главный из дней, воскресенье, являясь и первым, и восьмым, последним, днем, то первую песнь они приурочили ко второму дню, то есть понедельнику.

Соответственно к третьему дню, то есть вторнику, — вторую песнь; к четвертому, среде, — третью; к пятому, четвергу, — четвертую; к шестому, пятнице, — пятую; к субботе же — шестую и седьмую; восьмая же и девятая песнь поются каждый день. Ибо таким образом устроил божественный Косьма, написав для Великой Субботы четверопеснец, хотя впоследствии по повелению царя Льва Мудрого[3] он был расширен до полного канона монахом Марком, епископом Отрантским.

Книга эта справедливо именуется Триодью[4], хотя и не всегда содержит трипеснцы, — ибо она содержит и полные каноны, — но, полагаю, она получила свое название от того, что трипеснцы преобладают в ней, или от трипеснцев Великой недели, которые, как написано выше, появились первыми.

Идея наших святых отцов заключается в том, чтобы целой книгой Триоди вкратце напомнить все благодеяния Божии к нам от создания мира: как мы были Им сотворены; как были изгнаны из рая сладости, отвергнув заповедь, данную нам для совершенствования; как были отвержены по зависти первого в злобе змия и врага, низложенного за гордость; как пребывали отлученными от благодати и водимыми диаволом; как Сын и Слово Божие по милосердию Своему принял страдания, приклонив небеса, сойдя и вселившись во утробу Девы, став ради нас Человеком и показав Своей жизнью путь на Небеса — в первую очередь, смирением, постом, отвержением зла и другими делами; как Он принял страдания и воскрес, и снова взошел на Небеса, и ниспослал Духа Святого Своим ученикам и апостолам; и как они начали проповедовать Сына Божия, Бога совершенного; и как божественные апостолы, содействием благодатиПресвятого Духа, своей проповедью собрав всех святых от земли, снова наполнили горний мир — в соответствии с изначальным замыслом Создателя.

Мысль Триоди и в том, что первые три Недели: мытаря и фарисея, блудного сына и Второго Пришествия — задуманы святыми отцами как некое предобучение и поучение, чтобы нам настроиться и приготовиться к духовным подвигам святого поста, оставив скверные греховные навыки.

Обратите внимание

Прежде всего, в первую подготовительную седмицу, отцы предлагают нам притчу о мытаре и фарисее.

Подобно тому как идущие на войну вначале проходят учения под руководством военачальников — чтобы, очистив и отточив оружие и все остальное хорошенько подготовив, устранив все препятствия, тщательно вооружиться для боя и позаботиться обо всем необходимом.

Еще до сражения воеводымногократно приводят имбоевые девизы, притчи, рассказы, разжигающие в нихбоевой дух, а всякую леность, боязнь, уныние и прочее зло отгоняющие.

Так и божественные отцы предвозвещают грядущую в пост битву с демонами, чтобы нам освободиться от принятых в душу страстей и накопившегося за долгое время яда, а затем постараться приобрести те из добродетелей, которых не имеем, и таким образом, готовыми, во всеоружии приступить к постным подвигам.

Поскольку главное оружие для завоевания добродетели — это покаяние и смирение, а препятствие к достохвальному смирению — гордость и превозношение, то отцы прежде всего предлагают нам для размышления нынешнюю притчу из Божественного Евангелия. Пример фарисея призывает избавиться от страсти гордости и высокомерия, пример мытаря — приобрести противоположные этой страсти покаяние и смирение.

Гордыня, надменность — главная и худшая страсть, потому что именно из-за нее ниспал с неба диавол, бывший некогда светлой денницей, а ставший мрачной тьмой. Из-за этой же страсти наш родоначальник Адам был изгнан из райского сада.

Таким образом, этими примерами святые учат не превозноситься своими добродетелями, не враждовать на ближнего, но всегда хранить смирение: ибо Господь гордым противится, а смиренным дает благодать. Лучше быть грешником и каяться, чем быть праведником и превозноситься. «Говорю вам, — сказал Господь, — что мытарь пошел оправданным в дом свой более, нежели фарисей».

Эта притча призывает не превозноситься никому, хотя бы и был добродетелен, но всегда смиряться и всей душой молиться Богу, хотя бы и впал во глубину зол, — ибо спасение недалеко. Ведь мытарь — это сборщик налогов, который весьма неправедным образом наживал себе богатство. «Фарисей» же означает некто «отделенный или отлученный», и превосходящий других знанием закона.

«Саддукей» происходит от слова «саддоик», то есть «праведный», ибо «седек» означает «правда». У древних евреев было три учения: иессеи, фарисеи и саддукеи, которые не верят ни в воскресение, ни в Ангела, ни в Духа.

Мольбами всех Твоих святых песнотворцев, Христе Боже наш, помилуй нас.

[1] Преподобный Косьма, епископ Маюмский († ок. 787 г., память 12 октября), автор канонов на Успение Богоматери, Воздвижение, Сретение, Богоявление, Преображение, Пятидесятницу и Вход Господень в Иерусалим. Также автор трипеснцев на первые дни Страстной седмицы, канона на Великий Четверток, четверопеснца на Великую Субботу и многих других.

[2]Феодор и Иосиф Студиты — родные братья.

Важно

Преподобный Феодор Студит, игумен Студийский († 826 г., память 26 января, 11 ноября). Предание приписывает ему составление Постной Триоди (канон в субботу мясопустную и сырную, четверопеснцы 2, 3, 4 и 5­ суббот Великого поста и 35 трипеснцев из Постной Триоди, многие стихиры, и особенно Богородичны во многих канонах, которые их до этого не имели).

Святитель Иосиф Студит, архиепископ Солунский († ок. 830 г., память 26 января). Принимал участие в дополнении песнопений Постной Триоди. Ему приписывается канон в Неделю блудного сына, четверопеснцы на Недели Великого поста и трипеснцы сыропустной седмицы.

[3] Лев VI, Мудрый — Византийский император (886—911), известен также как автор т. н. евангельских стихир на утрени воскресного всенощного бдения.

[4]Триодион (греч.) — трипеснец.

Источник: http://www.kadashi.ru/item/1517-sinaksar-v-nedelyu-o-mytare-i-farisee.html

Первая приуготовительная седмица к Великому посту. Неделя о мытаре и фарисее

Перед Великим постом Устав назначает три подготовительные недели, или седмицы, Неделя о мытаре и фарисее – первая из них. Богослужение воскресного дня пока еще не очень сильно отличается от обычного.

 Для пробуждения чувств покаяния и сокрушения о грехах Церковь в подготовительные седмицы поет на воскресных утренях, начиная с Недели (воскресения) о мытаре и фарисее и кончая пятым воскресеньем Поста, пред каноном умилительные стихиры (тропари) «Покаяния отверзи ми двери, Жизнодавче», «На спасения стези настави мя, Богородице», «Множество содеянных мною лютых».

В подговительные седмицы, на воскресной всенощной после полиелея, Церковь оплакивает духовный плен христиан пением 136-го псалма: «На реках Вавилонских».

В основу первой стихиры – «Покаяния отверзи ми двери» – положена притча о мытаре: из нее взяты сравнения для изображения покаянного чувства. В основе второй песни – «На спасения стези» – лежит притча о блудном сыне. В основе третьей – «Множество содеянных мною лютых» – предсказание Спасителя о Страшном Суде.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу:
Покаяния отверзи ми двери, Жизнодавче, утренюет бо дух мой ко храму святому Твоему, храм носяй телесный весь осквернен; но яко Щедр очисти благоутробною Твоею милостию. Жизнодавец! открой мне двери покаяния, ибо душа моя с раннего утра стремится к Твоему святому храму, так как ее храм телесный весь осквернен; но Ты, как щедрый, очисти его по Твоей безмерной милости.
И ныне и присно и во веки веков, аминь:
На спасения стези настави мя, Богородице, студными бо окалях душу грехми и в лености все житие мое иждих; но Твоими молитвами избави мя от всякия нечистоты. Богородица! наставь меня на путь спасения, ибо я осквернил душу свою постыдными грехами и всю жизнь свою провел в лености; но Ты Своими молитвами избавь меня от всякой нечистоты.
Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое!
Множества содеянных мною лютых помышляя окаянный, трепещу страшнаго дне суднаго, но надеяся на милость благоутробия Твоего, яко Давид вопию Ти: помилуй мя, Боже, по велицей Твоей милости. Я, несчастный, помышляя о множестве совершенных мною беззаконий, трепещу страшного дня суда; но, надеясь на Твою безмерную милость, как Давид, взываю к Тебе: помилуй меня, Боже, по великой Твоей милости.

Это единственное песнопение, которое объединяет период подготовки к Великому посту и сам Пост. Оно появляется с началом пения Постной Триоди в Неделю о мытаре и фарисее.

Мы слышим его на каждой воскресной всенощной (вечернее богослужение в субботу вечером) вплоть до пятого Воскресения Великого поста, или Недели о преподобной Марии Египетской. Евангельское чтение этого дня предлагает для поучения притчу Христа о мытаре и фарисее (Лк.

18:10-14), от названия этой притчи получила название и первая подготовительная неделя. Эта притча задает тон на весь Пост.

Церковь примером мытаря и фарисея напоминает о смирении как истинном начале и основании покаяния и всякой добродетели и о гордыне как главном источнике грехов, который оскверняет человека, отдаляет его от людей, делает богоотступником, заточающим себя в греховную самостную оболочку. Смирение как путь к духовному возвышению показал Сам Бог, смирившийся до немощнейшего состояния человеческой природы, «приняв образ раба» (Флп. 2:7).

Чтобы посрамить гордыню фарисея, который придавал значение своему посту, Церковь отменяет пост в среду и пятницу (поэтому она называется «сплошной седмицей»), показывая, что не пост или какое-либо другое дело спасает человека, а Бог, ищущий смиренное сердце. Так постепенно ужесточается воздержание: после сплошной седмицы восстанавливаются посты среды и пятницы; затем следует высшая степень приготовления – запрещение вкушать мясную пищу.

Информация с сайта azbyka.ru

Источник: http://www.n-jerusalem.ru/vstrecha/text/445210.html

Неделя, в нюже чтется священное и святое Евангелие, притчи Мытаря и фарисея

Глас 1. Не помо́лимся фарисе́йски, бра́тие: / и́бо вознося́й себе́ смири́тся. / Смири́м себе́ пред Бо́гом, / мыта́рски поще́нием зову́ще: / очи́сти ны, Бо́же, гре́шныя.

Фарисе́й тщесла́вием побежда́емь, / и мыта́рь покая́нием приклоня́емь, / приступи́ста к Тебе́ еди́ному Влады́це: / но ов у́бо похвали́вся, лиши́ся благи́х: / ов же ничто́же веща́в, сподо́бися дарова́ний. / В сих воздыха́ниих утверди́ мя, Христе́ Бо́же, / я́ко Человеколю́бец.

Глас 8: Вседержи́телю Го́споди, / вем, коли́ко мо́гут сле́зы: / Езеки́ю бо от врат сме́ртных возведо́ша, / гре́шную от многоле́тных согреше́ний изба́виша, / мытаря́ же па́че фарисе́я оправда́ша: / и молю́ся, с ни́ми причта́в, поми́луй мя.

От дел похвале́ньми, / фарисе́я оправда́юща себе́ осуди́л еси́ Го́споди, / и мытаря́ смири́вшася, / и воздыха́ньми очище́ния прося́ща оправда́л еси́: / не внима́еши бо велему́дренным помысло́м, / и сокруше́нная сердца́ не уничижа́еши. / Те́мже и мы Тебе́ припа́даем во смире́нии, / пострада́вшему нас ра́ди: / пода́ждь оставле́ние и ве́лию ми́лость.

Глас 5: Отягче́нныма очи́ма мои́ма от беззако́ний мои́х, / не могу́ воззре́ти и ви́дети высоту́ небе́сную: / но приими́ мя, я́ко мытаря́ ка́ющася, Спа́се, / и поми́луй мя.

Глас 3: Фарисе́я велехва́льный глас, ве́рнии возненави́деше, / мытаре́вой же благоумиле́нной моли́тве поревнова́вше, / не высо́кая му́дрствуем, но себе́ смиря́юще со умиле́нием воззове́м: / Бо́же, очи́сти грехи́ на́ша.

Слава, глас 3: Мытаря́ и фарисе́я разли́чие разуме́вши душе́ моя́, / о́наго у́бо возненави́ждь горды́нный глас, / о́ваго же ревну́й благоумиле́нной моли́тве, и возопи́й: / Бо́же очи́сти мя гре́шнаго, и поми́луй мя.

И ныне, Богородичен воскресен, в тойже глас: Без се́мене от Боже́ственнаго Ду́ха, / во́лею же О́тчею зачала́ еси́ Сы́на Бо́жия, / от Отца́ без ма́тере пре́жде век су́ща, / нас же ра́ди, из Тебе́ без отца́ бы́вша, пло́тию родила́ еси́, / и Младе́нца млеко́м пита́ла еси́. / Те́мже не преста́й моли́ти, / изба́витися от бед душа́м на́шим.

1В коне́ц, псалом Давиду, внегда внити к нему Нафа́ну проро́ку, 2егда́ вни́де к Вирсави́и, жене́ Ури́еве, 50

3Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ние мое́. 4Наипа́че омы́й мя от беззако́ния моего́, и от греха́ моего́ очи́сти мя. 5Яко беззако́ние мое́ аз зна́ю и грех мой предо мно́ю есть вы́ну.

6Тебе́ Еди́ному согреши́х, и лука́вое пред Тобо́ю сотвори́х, я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х и победи́ши, внегда́ суди́ти Ти. 7 Се бо в беззако́ниих зача́т есмь, и во гресе́х роди́ мя ма́ти моя́. 8Се бо и́стину возлюби́л еси́, безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ яви́л ми еси́.

9Окропи́ши мя иссо́пом, и очи́щуся, омы́еши мя, и па́че сне́га убелю́ся. 10Слу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лие, возра́дуются ко́сти смире́нныя. 11Отврати́ лице́ Твое́ от грех мои́х, и вся беззако́ния моя́ очи́сти. 12Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обнови́ во утро́бе мое́й.

Совет

13Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́, и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́. 14Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Твоего́, и Ду́хом Влады́чним утверди́ мя. 15Научу́ беззако́нныя путе́м Твои́м, и нечести́вии к Тебе́ обратя́тся.

16Изба́ви мя от крове́й, Бо́же, Бо́же спасе́ния моего́, возра́дуется язы́к мой пра́вде Твоей. 17Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́. 18Яко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо, всесожже́ния не благоволи́ши.

19Же́ртва Бо́гу дух сокруше́н, се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бог не уничижи́т. 20Ублажи́, Го́споди, благоволе́нием Твои́м Сио́на, и да сози́ждутся сте́ны Иерусали́мския. 21тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая: тогда́ возложа́т на олта́рь Твой тельцы́.

Слава, глас 8:

Покая́ния отве́рзи ми две́ри, Жизнода́вче, / у́тренюет бо дух мой ко хра́му свято́му Твоему́, / храм нося́й теле́сный весь оскверне́н: / но я́ко щедр, очи́сти / благоутро́бною Твое́ю ми́лостию.

И ныне, Богородичен:

На спасе́ния стези́ наста́ви мя, Богоро́дице, / сту́дными бо окаля́х ду́шу грехми́, / и в ле́ности все житие́ мое́ ижди́х: / но Твои́ми моли́твами / изба́ви мя от вся́кия нечистоты́.

Таже, глас 6: Поми́луй мя, Бо́же, / по вели́цей ми́лости Твое́й, / и по мно́жеству щедро́т Твои́х, / очи́сти беззако́ние мое́.

Мно́жества соде́янных мно́ю лю́тых помышля́я окая́нный, / трепе́щу стра́шнаго дне су́днаго: / но наде́яся на ми́лость благоутро́бия Твоего́, / я́ко Дави́д вопию́ Ти: / поми́луй мя, Бо́же, / по вели́цей Твое́й ми́лости.

Кондак, глас 4

Фарисе́ева убежи́м высокоглаго́лания, / и мытаре́ве научи́мся высоте́ глаго́л смире́нных, / покая́нием взыва́юще: / Спа́се ми́ра, / очи́сти рабы́ Твоя́.

Вторый кондак, глас 3

Воздыха́ния принесе́м мыта́рская Го́сподеви, / и к Нему́ присту́пим гре́шнии я́ко Влады́це: / хо́щет бо спасе́ния всех челове́ков, / оставле́ние подае́т всем ка́ющимся. / Нас бо ра́ди воплоти́ся, / Бог сый Отцу́ собезнача́льный.

Чтение Апостола и Евангелия Недели о Мытаре и фарисее

Апостол к Тимофею, зачало 296

Ча́до Тимофе́е, ты после́довал еси́ моему́ уче́нию, житию́, приве́ту, ве́ре, долготерпе́нию, любви́, терпе́нию, изгна́нием, страда́нием, якова́ ми бы́ша во Антиохи́и, и во Икони́и, и в Ли́стрех: якова́ изгна́ния прия́х, и от всех мя изба́вил есть Госпо́дь.

И вси же хотя́щии благоче́стно жи́ти о Христе́ Иису́се, гони́ми бу́дут. Лука́вии же челове́цы и чароде́и преуспе́ют на го́ршее, прельща́юще и прельща́еми. Ты же пребыва́й в ни́хже науче́н еси́ и я́же вве́рена суть тебе́, ве́дый, от кого́ научи́лся еси́.

И я́ко из мла́да свяще́нная писа́ния уме́еши, могу́щая тя умудри́ти во спасе́ние ве́рою, я́же о Христе́ Иису́се.

Евангелие от Луки, зачало 89

Рече́ Госпо́дь при́тчу сию́: челове́ка два внидо́ста в це́рковь помоли́тися: еди́н фарисе́й, а други́й мыта́рь. Фарисе́й же став, си́це в себе́ моля́шеся: Бо́же, хвалу́ Тебе́ воздаю́, я́ко несмь я́коже про́чии челове́цы, хи́щницы, непра́ведницы, прелюбоде́е, или́ я́коже сей мыта́рь.

Пощу́ся двакра́ты в суббо́ту, десяти́ну даю́ всего́ ели́ко притяжу́. Мыта́рь же издале́ча стоя́, не хотя́ше ни о́чию возвести́ на не́бо, но бия́ше пе́рси своя́, глаго́ля: Бо́же, ми́лостив бу́ди мне гре́шнику.

Глаго́лю вам, я́ко сни́де сей оправда́н в дом свой па́че о́наго: я́ко всяк вознося́йся, смири́тся, смиря́яй же себе́, вознесе́тся.

Источник: http://xn—-7sbahbba0chrecjllhdbcuymu3s.xn--p1ai/post_tr/text/molitv_p1.html

Канон Мытаря и фарисея

Сохранить в Word
Сохранить в PDF

Канон Триоди творение Георгия. Егоже краестрочие в Богородичнах: Георгия, глас 6:

Песнь 1

Ирмос: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль / по бе́здне стопа́ми, / гони́теля фарао́на / ви́дя потопля́ема, / Бо́гу побе́дную песнь пои́м, вопия́ше.

При́тчами вводя́й вся Христо́с, / к жития́ исправле́нию, / мытаря́ возвыша́ет от смире́ния, / показа́в фарисе́я возвыше́нием смиря́ема.

От смире́ния честь высокотворя́щую, / от возноше́ния же паде́ние ви́дя лю́тое, / мытаре́вым ревну́й до́брым, / и фарисе́йскую зло́бу возненави́ждь.

От возноше́ния испражня́ется вся́кое благо́е, / от смире́ния же потребля́ется вся́кое зло́е: / е́же облобыза́им ве́рнии, / гнуша́ющеся я́ве о́браза тщесла́внаго.

Обратите внимание

Смиренному́дрым бы́ти Свои́м ученико́м хотя́ всех Царь, / наказу́я уча́ше ревнова́ти / мытаре́ву воздыха́нию и смире́нию.

Слава: Я́ко мыта́рь стеню́, и рыда́ньми немо́лчными Го́споди, / ны́не прихожду́ Твоему́ благоутро́бию: / уще́дри и мене́, смире́нием жизнь ны́не препровожда́юща.

И ныне, Богородичен: Ра́зум, сове́т, ча́яние, / те́ло, ду́шу и дух, Влады́чице, возлага́ю к Тебе́: / лю́тых враг и напа́стей, / и бу́дущаго преще́ния изба́ви, и спаси́ мя.

Песнь 3

Ирмос: Несть свят, / я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой, / вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же, / и утверди́вый нас на ка́мени / испове́дания Твоего́.

От гно́ища у́бо страсте́й смире́нный возноша́ется, / от высоты́ же доброде́телей низпа́дает лю́те всяк высокосе́рдый: / его́же о́браза зло́бы убежи́м.

Тщесла́вие оттщетева́ет бога́тство пра́вды, / смире́ние же расточа́ет страсте́й мно́жество: / е́же подража́ющия ны, ча́сти покажи́ мытаре́вы Спа́се.

Я́ко мыта́рь и мы бию́щеся в пе́рси, умиле́нием вопие́м: / очи́сти Бо́же нас, гре́шных, / я́ко да сего́ прии́мем оставле́ние.

К ре́вности прии́дем ве́рнии, исправля́юще кро́ткое, / смире́нию соживу́ще в стена́нии се́рдца, пла́че же и моли́тве, / я́ко да и́мамы от Бо́га проще́ние.

Слава: Отри́нем ве́рнии высокохва́льную горды́ню, / возноше́ние же лю́тое, и дме́ние ме́рзкое, / и зле́йшее фарисе́ево Бо́гу неле́пое свире́пство.

И ныне, Богородичен: В Тебе́ еди́ном прибе́жищи наде́явся, / да не отпаду́ до́браго ча́яния: / но да улучу́ Твою́ по́мощь Чи́стая, / вся́каго вре́да лю́тых избавля́емый.

Седальны, глас 4.
Подобен: Ско́ро предвари́:

Смире́ние вознесе́ одержи́маго злы́ми, мытаря́ возстена́вша, / и е́же очи́сти, к Зижди́телю воззва́вша: / возноше́ние же низложи́ от пра́вды / окая́ннаго фарисе́я велере́чующа. / Те́мже поревну́им до́брым, злых отступа́юще.

Слава: Смире́ние дре́вле вознесе́ мытаря́, / пла́чем возопи́вша: очи́сти, и оправди́ся. / Того́ подража́им вси, во глубину́ зол впа́дшии, / возопии́м Спа́су из глубины́ се́рдца: / согреши́хом, очи́сти еди́не Человеколю́бче.

И ныне, Богородичен: Ско́ро приими́ Влады́чице, моле́ния на́ша, / и сия́ принеси́ Твоему́ Сы́ну и Бо́гу, Госпоже́ Всенепоро́чная: / разреши́ обстоя́ния к Тебе́ притека́ющих, / сокруши́ ко́зни, и низложи́ де́рзость вооружа́ющихся безбо́жно / на рабы́ Твоя́, Пречи́стая.

Песнь 4

Ирмос: Христо́с моя́ си́ла, / Бог и Госпо́дь, / честна́я Це́рковь / боголе́пно пое́т, взыва́ющи, / от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Изря́дный показа́ путь возноше́ния, смире́ние, / Сло́во смири́вшееся да́же и до зра́ка ра́бия: / Его́же подража́я вся́кий, возноша́ется смиря́яся.

Вознесе́ся пра́ведник, и низпаде́ фарисе́й: / во мно́жестве же зол отягча́емый смири́ся, / но вознесе́ся мыта́рь, ненаде́жно оправда́емый.

Нищеты́ хода́тай, от бога́тства доброде́телей, безу́мие яви́ся: / и бога́тство а́бие смире́ние оправда́ния от кра́йния нищеты́, / ю́же стя́жим.

Важно

Предре́кл еси́ Влады́ко, велему́дрствующим противоста́ти вся́чески, / и смире́нным благода́ть Твою́ подая́ Спа́се, / смири́вшимся ны́не нам Твою́ благода́ть низпосли́.

Слава: К Боже́ственному возноше́нию при́сно возводя́ нас Спас и Влады́ка, / высокотво́рное показа́ смире́ние: / но́ги бо ученико́м Свои́ма рука́ма обмы́.

И ныне, Богородичен: Я́ко Свет непристу́пный Де́во ро́ждшая, / души́ моея́ тьму свети́тельною заре́ю разжени́, / и к стезя́м спасе́ния житие́ мое́ руково́дствуй.

Песнь 5

Ирмос: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, / у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, / Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий, / и́стиннаго Бо́га, / от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Фарисе́евы доброде́тели потщи́мся подража́ти, / и поревнова́ти мытаре́ву смире́нию, / во обою́ ненави́дяще безме́стное мне́ние, / и па́губу паде́ний.

Пра́вды тече́ние тще́тное обличи́ся, / сопря́г в нем фарисе́й мне́ние: / а́бие же мыта́рь высокотво́рною доброде́телию / стяжа́ спу́тника, смире́ние.

Колесни́чник в доброде́телех, мня́шеся тещи́ фарисе́й: / но пе́ший, па́че лиди́йския колесни́цы теки́й, мыта́рь до́бре предвари́, / припря́г щедро́те смире́ние.

Мытаре́ву при́тчу вси уразуме́вше умо́м, / прииди́те поревну́им слеза́м, / дух сокруше́нный Бо́гу принося́ще, / грехо́в и́щуще оставле́ния.

Слава: Возносли́вый и зло́бный, гордели́вый же и де́рзый / дале́че отри́нем разу́мнии фарисе́ев нрав, лю́тый велехва́льный, / я́ко да не обнажи́мся Боже́ственныя благода́ти.

И ныне, Богородичен: Жезл си́лы Блага́я, всем низпосли́ нам к Тебе́ прибега́ющим, / облада́ти посреде́ всех враг подаю́щи, / и вся́каго вре́да изыма́ющи.

Песнь 6

Ирмос: Жите́йское мо́ре, / воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею, / к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: / возведи́ от тли живо́т мой, / Многоми́лостиве.

Жития́ по́прище мыта́рь вку́пе и фарисе́й теча́ста: / но ов у́бо высокоу́мием содержи́мь, сра́мне утону́, / ов же смире́нием спасе́ся.

Жития́ бе́дное премину́юще мы тече́ние, / подража́им мытаре́во у́бо мудрова́ние ревни́тельно: / бежи́м же киче́ния ме́рзкаго фарисе́я, и жи́ви бу́дем.

Нра́вом поревну́им Спа́са Иису́са, и Его́ смире́нию, / жела́юще непреста́нное ра́дости селе́ние получи́ти, / во стране́ живу́щих водворя́ющеся.

Совет

Показа́л еси́ Влады́ко, Твои́м ученико́м высокотво́рное смире́ние, / ле́нтием препоя́сан по чре́слом, но́зе умы́л еси́, / и сему́ о́бразу подража́ти повеле́л еси́.

Слава: Житие́ проидо́ста фарисе́й доброде́тельми, и мыта́рь прегреше́ньми. / Но ов у́бо от го́рдости умовре́дныя, отступи́ смире́ния: / ов же возноша́ется, смиренному́др я́влься.

И ныне, Богородичен: На́га простото́ю, нехи́тростною же жи́знию созда́на, / преступле́ния ле́стию оде́я мя враг, и пло́ти дебельство́м: / ны́не же Твои́м хода́тайством Отрокови́це, спаса́юся.

Кондак, глас 4.
Подобен: Яви́лся еси́ днесь:

Фарисе́ева убежи́м высокоглаго́лания, / и мытаре́ве научи́мся высоте́ глаго́л смире́нных, / покая́нием взыва́юще: / Спа́се ми́ра, / очи́сти рабы́ Твоя́.

Вторый кондак, глас 3.
Подобен: Де́ва днесь:

Воздыха́ния принесе́м мыта́рская Го́сподеви, / и к Нему́ присту́пим гре́шнии я́ко Влады́це: / хо́щет бо спасе́ния всех челове́ков, / оставле́ние подае́т всем ка́ющимся. / Нас бо ра́ди воплоти́ся, / Бог сый Отцу́ собезнача́льный.

Икос: Са́ми себе́ бра́тие вси смири́м воздыха́ньми, / рыда́ньми побие́м со́весть: / да в суде́ тогда́ ве́чном та́мо яви́мся ве́рнии, / непови́нни, получи́вше оставле́ние.

/ Та́мо бо есть вои́стинну ослабле́ние, / е́же ви́дети нам ны́не умо́лим: / та́мо боле́знь отбеже́, печа́ль и из глубины́ воздыха́ния, / во Еде́ме ди́внем, его́же Христо́с Зижди́тель, / Бог сый Отцу́ собезнача́льный.

Песнь 7

Ирмос: Росода́тельну у́бо пещь / соде́ла А́нгел / преподо́бным отроко́м, / халде́и же опаля́ющее / веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Оправда́ния де́лы возвыша́емый, / сетьми́ тщесла́вия лю́те превознесе́ся фарисе́й, безме́рно хваля́ся: / мыта́рь же ле́гким крило́м смире́ния возне́сся, Бо́гу прибли́жися.

Смире́ния а́ки ле́ствицею употреби́вся о́бразом мыта́рь, / к небе́сней высоте́ возвы́сися: / горды́нею же гнило́ю и безу́мием окая́нный возне́сся фарисе́й, / сни́де до а́да преиспо́дняго.

Пра́ведных ловя́ у́бо лука́вый, / образми́ тщесла́вия кра́дет: / гре́шных же сетьми́ отча́яния связу́ет. / Но у́бо от обои́х зол мытаря́ ревни́телие, изба́витися потщи́мся.

Моли́твою Бо́гу на́шему припаде́м, / слеза́ми и те́плыми воздыха́нии, / подража́юще мытаре́во высокотво́рное смире́ние, пою́ще ве́рнии: / благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

Слава: Наказу́яй ученики́ предглаго́лал еси́ Влады́ко, не му́дрствовати высо́кая, / совводи́тися же смире́нным уча́ Спа́се. / Те́мже зове́м Тебе́ ве́рнии: / благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.

И ныне, Богородичен: Иа́ковлю Тя добро́ту, и Боже́ственную ле́ствицу, / от до́лу ю́же ви́де пе́рвее, просте́ртую к высоте́, / ве́мы Чи́стая, низводя́щую свы́ше Бо́га воплоще́нна, / и земны́я па́ки возводя́щую.

Песнь 8

Ирмос: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ / и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: / вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. / Тя превозно́сим во вся ве́ки.

Смиренному́дренным нра́вом / ми́лостива Го́спода мыта́рь воздохну́в обре́те, и спасе́н бысть: / о́бразом же лю́тым язы́ка велере́чиваго, / пра́вды отпаде́ фарисе́й.

Фарисе́ева киче́ния произволе́ния, / и именова́ния чистоты́, бежи́м ве́рнии: / ревну́юще мытаре́ву до́бре / поми́лованному смире́нию и нра́ву.

Гла́сы мытаре́вы ве́рнии веща́им в це́ркви святе́й: / Бо́же очи́сти, да с ним улучи́м проще́ние, / па́губы велехва́льнаго изба́вльшеся фарисе́я.

Обратите внимание

Воздыха́нию мытаре́ву вси поревну́им, / и Бо́гу бесе́дующе, те́плыми сле́зами возопии́м Ему́: / Человеколю́бче, согреши́хом, / благоутро́бне Ще́дрый, очи́сти и спаси́.

Благослови́м Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, Го́спода.

Стена́нием мытаре́вым Бог преклони́ся, оправди́в же сего́, / всем показа́ преклоня́тися при́сно, воздыха́ньми же и слеза́ми, / прегреше́ний прося́ще разреше́ние.

И ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Богородичен: Не вем па́че Тебе́ ино́го заступле́ния, / Тя предлага́ю моли́твенницу, Чи́стая Всенепоро́чная. / Тя ко из Тебе́ рожде́нному хода́таицу дви́жу: / всех оскорбля́ющих мя свобо́дна покажи́.

Песнь 9

Ирмос: Бо́га / челове́ком невозмо́жно ви́дети, / на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; / Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком / Сло́во воплоще́нно, / Его́же велича́юще, / с Небе́сными во́и Тя ублажа́ем.

Путь возноше́ния смире́ние, / от Христа́ взе́мше спасе́ния о́браз, / мытаре́ву обы́чаю поревну́им, / киче́ние возноше́ния дале́че отмета́юще, / нра́вом же смиренному́дрия Бо́га умоля́юще.

Душе́вную горды́ню отве́ржим, / нрав пра́вый смиренному́дрия стя́жим, / себе́ оправда́ти не тщи́мся, / тщесла́вия киче́ние возненави́дим, / и с мытаре́м Бо́га умо́лим.

Моли́твы Соде́телю ми́лости принесе́м мыта́рския, / фарисе́йских отвраща́ющеся неблагода́рных моли́тв, и велехва́льных гласо́в, / и́же на бли́жняго суд возво́дят, / да Бо́га ми́лостива и свет привлече́м.

Мно́гим прегреше́ний собра́нием отягче́н, / изоби́лием зло́бы мытаря́ преидо́х, / и фарисе́ево велехва́льное киче́ние притяжа́х, / отвсю́ду пуст всех быв благи́х: / Го́споди, пощади́ мя.

Твоего́ сподо́би блаже́нства, / Тебе́ ра́ди ду́хом ни́щих су́щих: / уче́нием бо Твоего́ повеле́ния, / дух сокруше́нный Тебе́ прино́сим, Спа́се, / прие́м, спаси́ Тебе́ служа́щия.

Слава: Бо́гу мыта́рь не́когда помоли́выйся, / в це́рковь ве́рне вшед, оправда́ся: / воздыха́ньми бо и слеза́ми прише́д, сокруше́нием же се́рдца: / все отложи́ грехо́в бре́мя очище́ньми.

И ныне, Богородичен: Пе́ти, сла́вити, и блажи́ти Тя дава́й нам, / досто́йно чту́щим Тя Пречи́стая, / и Рождество́ Твое́ велича́ющим, еди́на благослове́нная: / Ты бо еси́ похвала́ христиа́ном, / и к Бо́гу моли́твенница благоприя́тная.

Ексапостиларий Триоди, глас 1.
Подобен: Со ученики́ взы́дем:

 Высокоре́чия убежи́м фарисе́ева зле́йшаго, / смире́нию же навы́кнем мытаре́ву изря́днейшему, / да вознесе́мся вопию́ще к Бо́гу со о́нем: / очи́сти рабы́ Твоя́, / роди́выйся от Де́вы Христе́ Спа́се во́лею, / и Крест претерпе́вый, / совоздви́гнувый мир Твои́м Боже́ственным могу́тством.

Слава: И ныне, Богородичен, подобен: Творе́ц созда́ния, и Бог всех, / плоть челове́ческую прия́т из непоро́чныя утро́бы Твоея́, / Всепе́тая Богоро́дице: / и тле́нное мое́ естество́ все обнови́, / па́ки я́коже пре́жде рождества́ оста́вль по рождестве́. / Отону́дуже Тя ве́рою вси восхваля́юще зове́м: / ра́дуйся ми́ру сла́во.

 

Источник: http://xn--80aafxiqcbbffb0agpc0d.xn--p1ai/post/text/kanon_p1.html

Неделя о мытаре и фарисее

Утреня

Нижеприведенные песнопения исполняются в дополнение к обычному чину утрени.После 50-го псалма

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, глас 8: Покаяния отверзи ми двери Жизнодавче, / утренюет бо дух мой ко храму святому Твоему, / храм носяй телесный весь осквернен: / но яко щедр, очисти / благоутробною Твоею милостию.

И ныне, и присно, и во веки веков, аминь. Богородичен: На спасения стези настави мя Богородице, / студными бо окалях душу грехми, / и в лености все житие мое иждих: / но Твоими молитвами / избави мя от всякия нечистоты.

Глас 6: Помилуй мя Боже, / по велицей милости Твоей, / и по множеству щедрот Твоих, / очисти беззаконие мое.

Множества содеянных мною лютых, помышляя окаянный, / трепещу страшнаго дне суднаго: / но надеяся на милость благоутробия Твоего, / яко Давид вопию Ти: / помилуй мя Боже / по велицей Твоей милости.

Канон, глас 6

Читаются совмещенные каноны Октоиха, с ирмосом на 4, и крестовоскресный на два, и Богородицы на два, и Триоди на 6, Творение Георгия.

Песнь 1

Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль / по бездне стопами, / гонителя фараона / видя потопляема, / Богу победную песнь поим, вопияше.

Притчами вводяй вся Христос, / к жития исправлению, / мытаря возвышает от смирения, / показав фарисея возвышением смиряема.

Важно

От смирения честь высокотворящую, / от возношения же падение видя лютое, / мытаревым ревнуй добрым, / и фарисейскую злобу возненавиждь.

От возношения испражняется всякое благое, / от смирения же потребляется всякое злое: / еже облобызаим вернии, / гнушающеся яве образа тщеславнаго.

Смиренномудрым быти Своим учеником хотя всех Царь, / наказуя учаше ревновати / мытареву воздыханию и смирению.

Слава: Яко мытарь стеню, и рыданьми немолчными Господи, / ныне прихожду Твоему благоутробию: / ущедри и мене, смирением жизнь ныне препровождающа.

И ныне, Богородичен: Разум, совет, чаяние, / тело, душу и дух, Владычице, возлагаю к Тебе: / лютых враг и напастей, / и будущаго прещения избави, и спаси мя.

Катавасия: Отверзу уста моя, / и наполнятся Духа, / и слово отрыгну Царице Матери, / и явлюся, светло торжествуя, / и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Песнь 3

Ирмос: Несть свят, / якоже Ты, Господи Боже мой, / вознесый рог верных Твоих, Блаже, / и утвердивый нас на камени / исповедания Твоего.

От гноища убо страстей смиренный возношается, / от высоты же добродетелейнизпадает люте всяк высокосердый: / егоже образа злобы убежим.

Тщеславие оттщетевает богатство правды, / смирение же расточает страстей множество: / еже подражающия ны, части покажи мытаревы Спасе.

Яко мытарь и мы биющеся в перси, умилением вопием: / очисти Боже нас грешных, / яко да сего приимем оставление.

К ревности приидем вернии, исправляюще кроткое, / смирению соживуще в стенании сердца, плаче же и молитве, / яко да имамы от Бога прощение.

Слава: Отринем вернии высокохвальную гордыню, / возношение же лютое, и дмение мерзкое, / и злейшее фарисеево Богу нелепое свирепство.

И ныне, Богородичен: В Тебе едином прибежищи надеявся, / да не отпаду добраго чаяния: / но да улучу Твою помощь Чистая, / всякаго вреда лютых избавляемый.

Катавасия: Твоя песнословцы, Богородице, / Живый и Независтный Источниче, / лик себе совокупльшия, духовно утверди, / в Божественней Твоей славе / венцев славы сподоби.

Седальны, глас 4. Подобен: Скоро предвари:

Смирение вознесе одержимаго злыми, мытаря возстенавша, / и еже очисти, к Зиждителю воззвавша: / возношение же низложи от правды / окаяннаго фарисея велеречующа. / Темже поревнуим добрым, злых отступающе.

Слава: Смирение древле вознесе мытаря, / плачем возопивша: очисти, и оправдися. / Того подражаим вси, во глубину зол впадшии, / возопиим Спасу из глубины сердца: / согрешихом, очисти едине Человеколюбче.

И ныне, Богородичен: Скоро приими Владычице, моления наша, / и сия принеси Твоему Сыну и Богу, Госпоже Всенепорочная: / разреши обстояния к Тебе притекающих, / сокруши козни, и низложи дерзость вооружающихся безбожно / на рабы Твоя, Пречистая.

Песнь 4

Совет

Ирмос: Христос моя сила, / Бог и Господь, / честная Церковь / боголепно поет, взывающи, / от смысла чиста, о Господе празднующи.

Изрядный показа путь возношения, смирение, / Слово смирившееся даже и до зрака рабия: / Егоже подражая всякий, возношается смиряяся.

Вознесеся праведник, и низпаде фарисей: / во множестве же зол отягчаемый смирися, / но вознесеся мытарь, ненадежно оправдаемый.

Нищеты ходатай, от богатства добродетелей, безумие явися: / и богатство абие смирение оправдания от крайния нищеты, / юже стяжим.

Предрекл еси Владыко, велемудрствующим противостати всячески, / и смиренным благодать Твою подая Спасе, / смирившимся ныне нам Твою благодать низпосли.

Слава: К Божественному возношению присно возводя нас Спас и Владыка, / высокотворное показа смирение: / ноги бо учеником Своима рукама обмы.

И ныне, Богородичен: Яко Свет неприступный Дево рождшая, / души моея тьму светительною зарею разжени, / и к стезям спасения житие мое руководствуй.

Катавасия: Седяй в Славе / на Престоле Божества / во облаце легце, / прииди Иисус Пребожественный, / Нетленною Дланию / и спасе зовущия: / слава, Христе, силе Твоей.

Песнь 5

Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже, / утренюющих Ти души любовию озари, молюся, / Тя ведети, Слове Божий, / истиннаго Бога, / от мрака греховнаго взывающа.

Фарисеевы добродетели потщимся подражати, / и поревновати мытареву смирению, / во обою ненавидяще безместное мнение, / и пагубу падений.

Правды течение тщетное обличися, / сопряг в нем фарисей мнение: / абие же мытарь высокотворною добродетелию / стяжа спутника, смирение.

Колесничник в добродетелех, мняшеся тещи фарисей: / но пеший, паче лидийския колесницы текий, мытарь добре предвари, / припряг щедроте смирение.

Обратите внимание

Мытареву притчу вси уразумевше умом, / приидите поревнуим слезам, / дух сокрушенный Богу приносяще, / грехов ищуще оставления.

Слава: Возносливый и злобный, горделивый же и дерзый / далече отринем разумнии фарисеев нрав, лютый велехвальный, / яко да не обнажимся Божественныя благодати.

И ныне, Богородичен: Жезл силы Благая, всем низпосли нам к Тебе прибегающим, / обладати посреде всех враг подающи, / и всякаго вреда изымающи.

Катавасия: Ужасошася всяческая / о Божественней славе Твоей: / Ты бо, Неискусобрачная Дево, / имела еси во утробе над всеми Бога / и родила еси Безлетнаго Сына, / всем воспевающим Тя / мир подавающая.

Песнь 6

Ирмос: Житейское море, / воздвизаемое зря напастей бурею, / к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: / возведи от тли живот мой, / Многомилостиве.

Жития поприще мытарь вкупе и фарисей течаста: / но ов убо высокоумием содержимь, срамне утону, / ов же смирением спасеся.

Жития бедное преминующе мы течение, / подражаим мытарево убо мудрование ревнительно: / бежим же кичения мерзкаго фарисея, и живи будем.

Нравом поревнуим Спаса Иисуса, и Его смирению, / желающе непрестанное радости селение получити, / во стране живущих водворяющеся.

Показал еси Владыко, Твоим учеником высокотворное смирение, / лентием препоясан по чреслом, нозе умыл еси, / и сему образу подражати повелел еси.

Слава: Житие проидоста фарисей добродетельми, и мытарь прегрешеньми. / Но ов убо от гордости умовредныя, отступи смирения: / ов же возношается, смиренномудр явлься.

И ныне, Богородичен: Нага простотою, нехитростною же жизнию создана, / преступления лестию одея мя враг, и плоти дебельством: / ныне же Твоим ходатайством Отроковице, спасаюся.

Катавасия: Божественное сие и всечестное / совершающе празднество, / Богомудрии, Богоматере, / приидите, руками восплещим, / от Нея рождшагося Бога славим.

Кондак, глас 4. Подобен: Явился еси днесь:

Фарисеева убежим высокоглаголания, / и мытареве научимся высоте глагол смиренных, / покаянием взывающе: / Спасе мира, / очисти рабы Твоя.

Вторый кондак, глас 3. Подобен: Дева днесь:

Воздыхания принесем мытарская Господеви, / и к Нему приступим грешнии яко Владыце: / хощет бо спасения всех человеков, / оставление подает всем кающимся. / Нас бо ради воплотися, / Бог сый Отцу собезначальный.

Икос: Сами себе братие вси смирим воздыханьми, / рыданьми побием совесть: / да в суде тогда вечном тамо явимся вернии, / неповинни, получивше оставление. / Тамо бо есть воистинну ослабление, / еже видети нам ныне умолим: / тамо болезнь отбеже, печаль и из глубины воздыхания, / во Едеме дивнем, егоже Христос Зиждитель, / Бог сый Отцу собезначальный.

Песнь 7

Ирмос: Росодательну убо пещь / содела Ангел / преподобным отроком, / халдеи же опаляющее / веление Божие мучителя увеща вопити: / благословен еси, Боже отец наших.

Оправдания делы возвышаемый, / сетьми тщеславия люте превознесеся фарисей, безмерно хваляся: / мытарь же легким крилом смирения вознесся, Богу приближися.

Важно

Смирения аки лествицею употребився образом мытарь, / к небесней высоте возвысися: / гордынею же гнилою и безумием окаянный вознесся фарисей, / сниде до ада преисподняго.

Праведных ловя убо лукавый, / образми тщеславия крадет: / грешных же сетьми отчаяния связует. / Но убо от обоих зол мытаря ревнителие, избавитися потщимся.

Молитвою Богу нашему припадем, / слезами и теплыми воздыхании, / подражающе мытарево высокотворное смирение, поюще вернии: / благословен еси Боже отец наших.

Слава: Наказуяй ученики предглаголал еси Владыко, не мудрствовати высокая, / совводитися же смиренным уча Спасе. / Темже зовем Тебе вернии: / благословен еси Боже отец наших.

И ныне, Богородичен: Иаковлю Тя доброту, и Божественную лествицу, / от долу юже виде первее, простертую к высоте, / вемы Чистая, низводящую свыше Бога воплощенна, / и земныя паки возводящую.

Катавасия: Не послужиша твари Богомудрии / паче Создавшаго, / но, огненное прещение мужески поправше, / радовахуся, поюще: / препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси / и праведнаго жертву водою попалил еси: / вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. / Тя превозносим во вся веки.

Смиренномудренным нравом / милостива Господа мытарь воздохнув обрете, и спасен бысть: / образом же лютым языка велеречиваго, / правды отпаде фарисей.

Фарисеева кичения произволения, / и именования чистоты, бежим вернии: / ревнующе мытареву добре / помилованному смирению и нраву.

Гласы мытаревы вернии вещаим в церкви святей: / Боже очисти, да с ним улучим прощение, / пагубы велехвальнаго избавльшеся фарисея.

Воздыханию мытареву вси поревнуим, / и Богу беседующе, теплыми слезами возопиим Ему: / Человеколюбче, согрешихом, / благоутробне Щедрый, очисти и спаси.

Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.

Стенанием мытаревым Бог преклонися, оправдив же сего, / всем показа преклонятися присно, воздыханьми же и слезами, / прегрешений просяще разрешение.

И ныне, Богородичен: Не вем паче Тебе иного заступления, / Тя предлагаю молитвенницу, Чистая Всенепорочная. / Тя ко из Тебе рожденному ходатаицу движу: / всех оскорбляющих мя свободна покажи.

Катавасия: Отроки благочестивыя в пещи / Рождество Богородичо спасло есть; / тогда убо образуемое, / ныне же действуемое, / вселенную всю воздвизает пети Тебе: / Господа пойте, дела, / и превозносите Его во вся веки.

Песнь 9

Ирмос: Бога / человеком невозможно видети, / на Негоже не смеют чини Ангельстии взирати; / Тобою бо, Всечистая, явися человеком / Слово воплощенно, / Егоже величающе, / с Небесными вои Тя ублажаем.

Совет

Путь возношения смирение, / от Христа вземше спасения образ, / мытареву обычаю поревнуим, / кичение возношения далече отметающе, / нравом же смиренномудрия Бога умоляюще.

Душевную гордыню отвержим, / нрав правый смиренномудрия стяжим, / себе оправдати не тщимся, / тщеславия кичение возненавидим, / и с мытарем Бога умолим.

Молитвы Содетелю милости принесем мытарския, / фарисейских отвращающеся неблагодарных молитв, и велехвальных гласов, / иже на ближняго суд возводят, / да Бога милостива и свет привлечем.

Многим прегрешений собранием отягчен, / изобилием злобы мытаря преидох, / и фарисеево велехвальное кичение притяжах, / отвсюду пуст всех быв благих: / Господи, пощади мя.

Твоего сподоби блаженства, / Тебе ради духом нищих сущих: / учением бо Твоего повеления, / дух сокрушенный Тебе приносим, Спасе / прием, спаси Тебе служащия.

Слава: Богу мытарь некогда помоливыйся, / в церковь верне вшед, оправдася: / воздыханьми бо и слезами пришед, сокрушением же сердца: / все отложи грехов бремя очищеньми.

И ныне, Богородичен: Пети, славити, и блажити Тя давай нам, / достойно чтущим Тя Пречистая, / и Рождество Твое величающим, едина благословенная: / Ты бо еси похвала христианом, / и к Богу молитвенница благоприятная.

Катавасия: Всяк земнородный / да взыграется, Духом просвещаемь, / да торжествует же Безплотных умов естество, / почитающее священное торжество Богоматере, / и да вопиет: / радуйся, Всеблаженная, / Богородице, Чистая Приснодево.

Ексапостиларий воскресный
Таже Триоди, глас 1. Подобен: Со ученики взыдем:

Слава: Высокоречия убежим фарисеева злейшаго, / смирению же навыкнем мытареву изряднейшему, / да вознесемся вопиюще к Богу со онем: / очисти рабы Твоя, / родивыйся от Девы Христе Спасе волею, / и Крест претерпевый, / совоздвигнувый мир Твоим Божественным могутством.

И ныне, Богородичен, подобен: Творец создания, и Бог всех, / плоть человеческую прият из непорочныя утробы Твоея, / Всепетая Богородице: / и тленное мое естество все обнови, / паки якоже прежде рождества оставль по рождестве. / Отонудуже Тя верою вси восхваляюще зовем: / радуйся миру славо.

На хвалитех стихиры воскресные и триоди

Не помолимся фарисейски, братие: / ибо возносяй себе смирится. / Смирим себе пред Богом, / мытарски пощением зовуще: / очисти ны Боже, грешныя.

Фарисей тщеславием побеждаемь, / и мытарь покаянием приклоняемь, / приступиста к Тебе единому Владыце: / но ов убо похвалився, лишися благих: / ов же ничтоже вещав, сподобися дарований. / В сих воздыханиих утверди мя Христе Боже, / яко Человеколюбец.

Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца.

Глас 3: Мытаря и фарисея различие разумевши душе моя, / онаго убо возненавиждь гордынный глас: / оваго же ревнуй благоумиленной молитве, и возопий: / Боже, очисти мя грешнаго, и помилуй мя.

Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя.

Фарисея велехвальный глас, вернии возненавидеше, / мытаревой же благоумиленной молитве поревновавше, / не высокая мудрствуем, но себе смиряюще со умилением воззовем: / Боже, очисти грехи наша.

Слава, глас 8: От дел похваленьми, / фарисея оправдающа себе осудил еси Господи, / и мытаря смирившася, / и воздыханьми очищения просяща оправдал еси: / не внимаеши бо велемудренным помыслом, / и сокрушенная сердца не уничижаеши. / Темже и мы Тебе припадаем во смирении, / пострадавшему нас ради: / подаждь оставление и велию милость.

И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево, воплощшим бо ся из тебе ад пленися, Адам воззвася, клятва потребися, Ева свободися, смерть умертвися, и мы ожихом. Тем воспевающе вопием: благословен Христос Бог благоволивый тако, слава Тебе.

Источник: http://rublev.com/bogosluzhenie/god/triod/nedelia-o-mytare-i-farisee/untrenia

Ссылка на основную публикацию